کلمات کلیدی در سئو یکی از مهمترین مباحث می باشد و استراتژیهای زیادی برحسب آن تعیین میشود. برای علاقمندان به سئو آشنایی با مفهوم کلمه کلیدی و نحوه استفاده از آن بسیار مهم است. در این مقاله به طور خلاصه به مسائل پیرامون کلمه کلیدی و مفهوم آن میپردازیم.
کلمه کلیدی چیست؟
کلمات کلیدی در سئو (keyword) عنوانی است که موضوع کلی محتوای شما را تعریف میکند. در قوانین سئو کلمه کلیدی، کلمه یا عبارتی است که کاربران آن را در موتور جستوجو وارد میکنند و نام دیگر آن “Search Query” است.
یکی از روشهای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو مانند گوگل، یاهو و… استفاده از تکنیکهای سئو مانند انتخاب و استفاده صحیح از کلمات کلیدی است. به عبارت دیگر، کلمه کلیدی مانند پل یا سرنخی است که کاربران را از صفحهی سرچ به سایت شما میرساند.
جستوجوی کلمات کلیدی (Keyword Research) چیست؟
“جستوجوی کلمات کلیدی” به پروسهی یافتن و آنالیز عباراتی که کاربران در موتورهای جستوجو وارد میکنند، گفته میشود. یافتن کلمه کلیدی مناسب و تولید محتوای با کیفیت در مورد آن، میتواند سایت شما را در رقابت سخت رسیدن به صفحه اول نتایج جستوجوی گوگل پیروز کرده و کسب و کار شما را رونق ببخشد.
در نظر داشته باشید که منظور از کلمه کلیدی، تنها یک کلمه نیست و در اکثر موارد کلیدواژه عبارتی متشکل از چند کلمه است. کلمات کلیدی باید با محتوای صفحه مرتبط باشند؛ بدین صورت موتورهای جستوجو موضوع کلی صفحهی شما را درک کرده و شانس دیدهشدن سایت شما در نتایج جستوجوی کاربر بالا میرود.
ابزارهای جستوجوی کلمات کلیدی
جستوجوی کلمات کلیدی فرآیندی زمانبر است اما شما میتوانید با کمک ابزارهای زیر این کار حرفهای را بسیار سریع انجام دهید. ابزارهای جستوجوی کلیدواژه بسیار زیاد هستند و هر از آنها کدام ویژگیهای خاص خود را دارند. در اینجا ما سه مورد از محبوبترین ابزارها را معرفی میکنیم.
ابزار Ubersuggest
با واردکردن یک کلمه یا عبارت در ابزار Ubersuggest، فهرستی از کلمات کلیدی مشابه کلمه مورد نظر شما به همراه تعداد دفعات جستوجو (Volume)، هزینه هر کلیک (CPC) و میزان سختی رقابت (SD) برای شما نمایش داده میشود.
ابزار Google Keyword Planner
ابزار Keyword Planner کاملا رایگان است و میتوانید از آن برای یافتن کلمات کلیدی مناسب، متوسط سرچ ماهیانه، میزان رقابت و محدوده قیمت استفاده کنید. کیورد پلنر یکی از ابزارهای مفید گوگل است که امکانات بسیاری مانند سفارشی سازی جستوجوها، نمایش ترندها در یک منطقه یا زمان خاص، جاسوسی از رقیبان و… در اختیار شما قرار میدهد.
ابزار rank tracker
ابزار rank tracker، با توجه به کلمه مورد نظر شما، لیستی از کلمات کلیدی بلند که میتوانند ترافیک خوبی برای شما به ارمغان بیاورند، ارائه میدهد. علاوه بر این شما امکان بررسی پتانسیل کلمات ارائه شده را دارید. این ابزار به مدت 10 روز رایگان است و با دریافت نسخه پولی آن امکانات بیشتری در اختیار خواهید داشت.
هدفگیری دقیقتر مخاطبان
اگر سایت شما فروشگاهی باشد، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند زیرا نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری، با کمک کلمات کلیدی طولانی بالا میرود. برای مثال وقتی کاربر کلمهی “لپتاپ” را سرچ میکند، در صفحهی اول نتایج گوگل لیستی از مقالات مختلف را مشاهده میکند برای نمونه مقالاتی در مورد تعمیر لپتاپ، زمان عرضه لپتاپهای جدید و… .
اما اگر کاربر قصد خرید یک لپتاپ را داشته باشد، بر روی لینکهایی با کلیدواژه مثل “خرید لپتاپ Lenovo”، “خرید لپتاپ Lenovo دست دوم” و… کلیک میکند که او را به یک سایت فروشگاهی هدایت میکند.
در مقابل ممکن است جستوجوی این گونه عناوین کمتر از جستوجوی “لپتاپ” باشد اما قطعا فردی که با این عنوان به سایت شما وارد میشود، مشتری خرید لپتاپ است.
چرا باید از کلمات کلیدی مترادف در مقاله استفاده کنیم؟
امروزه از دیدگاه یک متخصص حرفهای سئو، استفاده مطلق از کلمات کلیدی مطابق با جستوجوی کاربران، مهمترین عامل در رتبه بندی سایتها نیست.
با کمک این تکنیک و استفاده از کلمات مترادف به جای تکرار یک کلمهی خاص، متن شما برای خواننده جذابتر میشود و این موضوع تاثیر قابل توجهی بر روی سئوی مقالات شما خواهد گذاشت.
نتیجهگیری
موتورهای جستوجو همواره در تلاش هستند تا بهترین، دقیقترین و مفیدترین نتایج را به ترتیب ارزشمند بودن محتوا به کاربران نشان دهند. صاحبان کسبوکارها و مشاغل اینترنتی برای جلب رضایت کاربران و موتورهای جستوجو موظف هستند محتوای خوانا، با رعایت اصول سئو و استفاده از کلمات کلیدی مناسب تولید کنند.
به نظر شما بهترین روش انتخاب کلمه کلیدی چیست؟ آیا شما هم کلمات کلیدی طولانی را بر کلیدواژه کوتاه ترجیح میدهید؟