image_2021-11-20_121830

آشنایی با مفهومه CTA (دکمه فراخوان) در سئو

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که دکمه فراخوان یا CTA چیست و کاربردهایی دارد؟ ما در سایت لایت کمپانی در این مقاله به‌ صورت کامل می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم.

همینطور درباره‌ی این موضوع صحبت می‌کنیم که چطور می‌توانیم دکمه فراخوان زیباتر و جذاب‌تر ایجاد کنیم و در انتها ۸ مورد از انواع دکمه فراخوان هایی که در سایتتان باید وجود داشته باشد را معرفی می‌کنیم. در ادامه‌ی این مقاله‌ی آموزشی با ما همراه باشید.

CTA چیست یا دکمه فراخوان چیست؟

دکمه فراخوان، یک دکمه یا یک متن ساده است که از مخاطبان سایت می‌خواهد تا کار خاصی را انجام دهند. به عنوان مثال برای دکمه فراخوان، شما می‌توانید از کاربران خود بخواهید که:

  • یک نظر در سایت شما ثبت کنند
  • فرم تماس با شما را پر کنند
  • صفحه‌ی “درباره‌ی ما” شما را مطالعه کنند
  • و…

پس دکمه فراخوان، متن‌ ساده‌ای است که از بازدیدکنندگان درخواست انجام یک عمل خاص را دارد. در این مقاله درباره‌ی دکمه فراخوان در سایت صحبت می‌کنیم، اما این به این معنا نیست که این موضوع فقط مخصوص سایت هاست. شما می‌توانید در اپلیکیشن‌های موبایل، تبلیغات و… نیز دکمه فراخوان های مختلفی داشته باشید.

CTA چیست ؟

چرا باید از دکمه فراخوان استفاده کنیم؟

اگر بخواهیم دقیقا بدانیم که CTA چیست، خوب است درباره‌ی این صحبت کنیم که چرا باید از دکمه فراخوان استفاده کنیم. استفاده از این تکنیک، دلایل مختلف و متفاوتی می‌تواند داشته باشد. در ادامه به ۲ دلیل اصلی استفاده از سی تی ای  اشاره می‌کنیم و آ‌ن‌ها را توضیح می‌دهیم.

دلیل اول:‌ CTA کاربران را به جاهایی که شما می‌خواهید هدایت می‌کند

دکمه فراخوان به شما این امکان را می‌دهد تا کاربران را به‌صورت هدفمند هدایت کنید. فرض کنید که شما در زمینه‌ی آموزش زبان انگلیسی فعالیت می‌کنید و مقاله‌ای با عنوان «روش‌های یادگیری زبان انگلیسی» دارید که کاربران را از موتورهای جستجو به سایت شما هدایت می‌کند.

در این مقاله شما می‌توانید از دکمه فراخوان برای افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری استفاده کنید. اما به چه صورت؟

فرض کنید که شما در سایت خود محصولی با نام «آموزش جامع زبان انگلیسی» دارید که به‌صورت غیررایگان ارائه می‌شود. شما می‌توانید بازدیدکنندگان مقاله‌ی «روش‌های یادگیری زبان انگلیسی» را با یک دکمه فراخوان،‌ به مشتریان محصول خود تبدیل کنید.

یا به عنوان مثالی دیگر، شما می‌توانید با داشتن یک دکمه فراخوان در صفحه‌ی “تماس با ما” سایت خود، از کاربران بخواهید که فرم مشاوره‌ی رایگان شما را کامل کنند تا با آن‌ها تماس بگیرید و خدمات خود را معرفی کنید.

پس به‌صورت خلاصه اگر بخواهیم بگوییم دکمه فراخوان چیست و چه کاربردی دارد، می‌توانیم بگوییم که اولین کاربرد استفاده از دکمه فراخوان، این است که شما کاربران را دعوت به انجام کاری می‌کنید که دوست دارید توسط آن‌ها انجام شود، مثل خرید محصول یا پر کردن فرم تماس با ما.

دومین دلیل: دکمه فراخوان در سئوی وب سایت شما تاثیر خوبی دارد!

ممکن است این مورد برای شما کمی عجیب باشد که دکمه فراخوان می‌تواند باعث بهبود سایت شما شود. دلیل این امر این است که وقتی شما یک دکمه فراخوان برای کاربرانتان داشته باشید و از آن‌ها بخواهید که کاری را انجام دهند و وارد صفحه‌ی دیگری شوند، اتفاقی که می‌افتد این است که باعث افزایش نرخ بازدید صفحات شما (Page Visit) می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای موتورهای جستجو بسیار مهم است که بدانند کاربری که وارد سایت شما می‌شود، آیا با دیدن یک صفحه خارج می‌شود؟ یا اینکه چندین صفحه از وب سایت شما را مشاهده می‌کند.

هر قدر کاربران بیشتری، تعداد صفحات بیشتری از سایت شما را مشاهده کنند، گوگل متوجه این موضوع می‌شود که سایت شما سایت ارزشمندی است و به همین دلیل است که کاربران از صفحات مختلف سایت شما دیدن می‌کنند.

اما از طرفی دیگر اگر کاربران وارد سایت شما شوند و فقط یک صفحه از سایت شما را مشاهده کنند، گوگل چنین برداشت می‌کند که سایت شما سایت ارزشمندی نیست که کاربران حاضر باشند در آن بمانند و صفحات مختلف زیادی را مشاهده کنند.

برای انجام سئوسایت خود در شرکت لایت کمپانی روی آن کلیک کنید.

کاری که دکمه فراخوان برای شما انجام می‌دهد نیز دقیقا همین است. شما با داشتن دکمه فراخوان های مختلف در صفحات مختلف سایت خود، می‌توانید کاری کنید که نرخ بازدید صفحات سایت شما به ازای هر نفر افزایش پیدا کند که این موضوع برای بهبود سئو و اعتبار شما نزد موتورهای جستجو عالی است.

تاثیر دکمه CTA در سایت ؟ لایت کمپانی

چطور دکمه فراخوان هایی حرفه‌ای طراحی کنیم؟

حالا که با دکمه فراخوان ها آشنا شدیم و متوجه شدیم که CTA چیست می‌خواهیم درباره‌ی این موضوع صحبت کنیم که چطور می‌توانیم دکمه فراخوان هایی حرفه‌ای و با نرخ تبدیل بالا طراحی کنیم. برای این کار نیاز نیست کار عجیب و غریبی انجام دهید. ساخت دکمه فراخوان کاری ساده است که با رعایت چند نکته‌ی ساده قابل انجام است.

تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که متن و نوع دکمه فراخوانها با توجه به نوع مخاطبان شما متفاوت خواهد بود. برای مثال دکمه فراخوان در یک سایت مخصوص نوجوانان، قطعا با دکمه فراخوان یک سایت تخصصی علمی متفاوت خواهد بود.

به این دلیل که نوع مخاطب هدف این دو سایت متفاوت است و دکمه فراخوان که شما برای سایتتان استفاده می‌کنید، باید متناسب با مخاطبانان هدف شما باشد و برای آن‌ها بهینه سازی شده باشد.

تناسب نوع دکمه فراخوان با توجه به همان صفحه

این مورد یکی از نکاتی است که باید به آن دقت زیادی داشته باشید. وقتی که شما می‌خواهید یک دکمه فراخوان یا CTA داشته باشید، باید به این نکته توجه کنید که این دکمه فراخوان در چه صفحه‌ای قرار است نمایش داده شود.

برای مثال اگر شما در صفحه‌ی تماس با ما هستید، بهتر است دکمه فراخوان شما برای آن صفحه، پر کردن فرم تماس با ما باشد. اما اگر همین دکمه فراخوان را در صفحه‌ی محصولات خود داشته باشید، بازخورد مناسبی از آن نخواهید گرفت.

در نتیجه، زمانی که در حال طراحی یک دکمه فراخوان هستید، به این نکته توجه کنید که دکمه فراخوان شما قرار است در چه صفحه‌ای از سایتتان نمایش داده شود. سپس آن دکمه فراخوان را برای آن صفحه بهینه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه‌ی ممکن را بگیرید.

نوع طراحی دکمه فراخوان تان متفاوت کنید

نکته‌ای که در خصوص طراحی دکمه فراخوان وجود دارد، این است که باید طراحی متفاوتی نسبت به بقیه‌ی متن‌های موجود در آن صفحه داشته باشد. دلیل این امر نیز این است که این تفاوت در نوع طراحی، باعث می‌شود که آن دکمه فراخوان بیشتر در چشم کاربر خودنمایی کند و احتمال کلیک روی آن بیشتر شود.

اما منظور از طراحی متفاوت این نیست که کار خیلی عجیب و غریبی انجام دهید‌! همین که سایز متن دکمه فراخوان تان کمی بزرگ‌تر باشد، پس زمینه‌ی رنگی متفاوتی داشته باشید و در اطرافش فضای سفیدی وجود داشته باشد، کافی است و همین باعث می‌شود که چشم کاربر راحت‌تر آن را ببیند و برای کلیک کردن روی آن ترغیب شود. همچنین می‌توانید متن‌های دکمه فراخوان تان را به‌صورت دکمه طراحی کنید.

 اهمیت Call To Action در سئو

جمع بندی:

امیدوار هستیم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. خوشحال می‌شویم، نظرات و تجربیات خود را در ارتباط با این موضوع با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

انجام سئو سایت یک کار تخصصی است، برای همین شرکت لایت کمپانی در این امر با بهترین تعرفه سئو وب سایت به کمک شما خواهد آمد.

Error: Check network connection status.
Open in Google Translate

Tags: No tags

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *