افزایش سرعت سایت

10 راه افزایش سرعت سایت

در این مقاله در مورد چگونگی افزایش سرعت سایت، و افزونه هایه کاربردی برای بهینه سازی تصویر از جمله lazyload، چگونگی استفاده از قابلیت Expires Headers، هاست و دامنه مناسب، و متد keep alive و بهینه سازی تصاویر سایت به شما توضیح می دهیم.

افزایش سرعت سایت

مبحث افزایش سرعت وب سایت یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین مباحث موجود در بازاریابی اینترنتی به حساب می آید.

قبل از اینکه به بحث اصلی مقاله وارد شویم. چند مورد از دلایلی که نباید این مسئله را دست کم گرفت بگوییم. اخیرا سرعت بارگذاری یک وب سایت به یکی از فاکتور های اصلی در زمینه

موفقیت در بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است.پیش تر چنین مسئله‌ای به این اندازه مهم نبود. شاید دلیل اصلی چنین  مسئله‌ای افزایش قابل‌توجه درصد توقع کاربران و همچنین پرسرعت‌تر شدن اینترنت‌های امروزی است. اما موضوع مهم تر به رقابت نزدیک رقبا مربوط است. کشمکش ها و رقابت ها در بین تجارت های آنلاین بسیار تنگاتنگ شده و حالا می توان گفت که چند ثانیه تاخیر مساوی است با شکست تدریجی و بدون چون و چرای یک تجارت آنلاین.

هاست و دامنه مناسب متد kept alive افزونه lazyload

نتیجه تحقیق متخصصین در رابطه کندی سرعت سایت و تاثیر آن

متخصصین طی یک تحقیق دریافتند که فقط یک ثانیه تاخیر بیشتر در بارگذاری یک سایت برابر است با:

  • 7% نرخ کمتر تبدیل کاربران به مشتری
  • 16% افت رضایت مشتریان
  • 11% بازدید کمتر از صفحات وب سایت شما

با چنین آمار و ارقامی می توان گفت که این روزها چه ما بخواهیم و چه نخواهیم مسئله سرعت بارگذاری یک سایت به شدت اهمیت پیدا کرده است. کاربران امروزی هوشمند تر از قبل بوده و با اطلاعات و آگاهی بیشتری در فضای مجازی فعالیت می کنند. سطح توقع آنها نسبت به سال های قبل به مراتب افزایش داشته است و به خاطر وجود صدها وب سایت رقیب، این کاربران بهانه نیز ممکن است وب سایت شما را ترک کنند. سرعت کم لودینگ یک سایت شاید بهانه بزرگی به نظر نرسد اما مطمعن باشید برای کاربران اهمیت زیادی دارد.

به دلیل افزایش روز افزون سرعت اینترنت کندی سایت شما باعث از دست دادن مشتری های شما می شود.

آنها دیگر مثل قدیم که سرعت اینترنت ها پایین تر بود و مردم برای باز شدن یک سایت مدت زیادی صبر می کردند، نیستند و دیگر صبر و تحمل زیادی برای اتلاف وقت خود ندارند.

آن هم در نسلی که سرعت اینترنت های امروزی روز به روز در حال افزایش است. به هر حال در دنیای مدرن امروز و رقابت سرسخت بین وب سایت ها، سرعت کم بارگذاری یک سایت توجیهی ندارد. به جز موارد گفته شده. وب سایت هایی که سرعت بارگذاری کمتری داشته باشند از لحاظ موتور جستجو نیز رتبه های مناسب نمی گیرند. چندی پیش گوگل رسما به وضوح اعلام کرد که سرعت بارگذاری یک سایت به جمع فاکتور های اصلی رتبه بندی سایت ها اضافه شده است.

1. هاست و دامنه مناسب

یکی از مهم ترین فاکتور ها برای افزایش سرعت سایت شما انتخاب هاست و دامنه مناسب برای آن است

در ادامه نگاهی به تاثیر انتخاب یک هاست و دامنه مناسب برای بالا بردن سرعت سایت نگاهی میندازیم

اولین چیزی که برای افزایش سرعت سایت مان باید به آن به درستی توجه کرد. و با دقت آن را انتخاب کرد، یک هاست و دامنه مناسب برای آن است. خیلی از وب مستر ها بدون توجه به این مسئله از هر سرویس دهنده‌ای که به ظاهر مناسب‌تر است. و یا سرویس‌های ارزان قیمت‌تری ارائه می‌کند، سرویس خود را خریداری می کنند. همین موضوع یک بی‌احتیاطی بزرگ به حساب می‌آید و می‌تواند خیلی راحت‌تر از چیزی که فکرش را بکنید، اولین قدم شما را با شکست رو‌به‌رو کند.

برای این بخش، نه تنها انتخاب صحیح شرکت سرویس دهنده حائز اهمیت است. بلکه انتخاب انتخاب صحیح نوع سرور، نوع هاست و خدمات نیز بسیار مهم است.

در ادامه بیشتر در مورد انتخاب یک هاست و دامنه مناسب برای سایت می گوییم.

 

هاست و دامنه مناسب متد kept alive افزونه lazyload

همچنین انتخاب یک سرویس دهنده مناسب برای هاست و دامنه شما تاثیر زیادی بر روی سایت شما دارد.

برای این بخش، نه تنها انتخاب صحیح شرکت برای هاست و دامنه مناسب اهمیت دارد، بلکه انتخاب صحیح نوع سرور، نوع هاست و خدمات نیز بسیار مهم هستند.

برای مثال یکی از اشتباهاتی که به مقدار قابل‌ توجهی منجر به کاهش سرعت بارگذاری یک سایت می‌شود، استفاده از خدمات میزبانی اشتراکی است که در آن یک سرور به صورت اشتراکی برای راه اندازی چندین سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از هاست‌های اشتراکی شاید هزینه کمتری داشته باشد، اما یقیناً در آینده و زمانی که بازدیدهای شما زیاد شود برای شما دردسر ساز خواهد شد.

پس در نتیجه انتخاب هاست و دامنه مناسب یک فاکتور مهم به حساب می آید.

2. انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب

تمام نقاط قوت و ضعف یک وب سایت در مرحله دوم به سیستم مدیریت محتوای آن مربوط می شود. انتخاب یک سیستم نامناسب برای مدیریت یک وب سایت، اشتباه بزرگی است که خیلی از وب مستر ها آن را مرتکب می شوند.

از نظر کارشناسان، سیستم مدیریت محتوا یا content management system که در بازاریابی آنلاین آن را به اسم CMS می شناسند. مهم ترین عنصر برای تاثیرگذاری بیشتر یک وب سایت از جنبه های مختلف است. مسلما یکی از این جنبه های سرعت بارگذاری کامل یک سایت است.

بهینه سازی تصاویر سایت افزونه lazyload

3. فعال سازی قابلیت ذخیره سازی یا کش مرورگر

فعال سازی قابلیت ذخیره سازی یا کش مرورگرها، می تواند به مقدار بسیار. زیادی سرعت بارگذاری وب سایت شما را برای کاربران بیشتر کند. این روش همچنین از بهترین راه های بهبود تجربه کاربری است. کش به پروسه ذخیره سازی اطلاعات موجود در وب سایت شما از جمله فایل های چند رسانه ای، عکس ها، فایل های مربوط به قالب و کد نویسی آن در مرورگر کاربران گفته می شود.

در این حالت، فایل های مذکور فقط برای بار اول نیاز به لود شدن و ذخیره سازی دارند. برای دفعات بعد نیازی به دانلود مجدد فایل ها به منظور بارگذاری کامل یک وبسایت نیست. از همین رو کاربران در دفعات بعدی مراجعه به یک سایت، با سرعت چندین برابر بیشتر آن سایت را به سورت کامل باز می کنند.

بهینه سازی تصاویر سایت فشرده سازی فایل ها افزونه lazyload

در ادامه چند نوع قابلیت و متد که به افزایش سایت شما کمک میکند را نام می بریم.

4. استفاده از قابلیت Expires Headers

Expires Headers قابلیتی است که به مرورگرها اجازه می دهد. تا نسخه کش شده از یک صفحه را، به جای هر بار بارگذاری مجدد نمایش دهند. با نگاهی ساده به این قابلیت می توان گفت که مزایای استفاده از Expires Headers شامل موارد زیر است:

  • کم کردن مدت زمان لودینگ فایل‌ها توسط سرور
  • کاهش مدت زمان بارگذاری صفحات سایت
  • کاهش استفاده از پهنای باند سرور
  • جلوگیری از ترافیک‌های بی‌مورد و افت سرعت انتقال داده‌ها

بگذارید کمی بیشتر راجع به این مقوله توضیح دهیم. همانطور که در بخش قبلی گفتیم، مرورگرها برای نمایش و بارگذاری یک صفحه از یک سایت. درخواست‌هایی به سرور ارسال می‌کنند. وقتی اولین باری که یک سایت در یک مرورگر به صورت کامل بارگذاری شد، اطلاعات تکمیلی آن در قسمت کش (Cache) مرورگر یا حافظه موقت آن ذخیره می‌شود.

Expires Headers به مرورگرها این امکان را می‌دهد تا زمانی که آنها وارد یک سایت شدند. به جای اینکه شروع به ارسال درخواست و بارگذاری تک تک بخش‌های سایت کنند، همان نسخه ذخیره شده و دست نخورده‌ای که از قبل در حافظه موقت خود ذخیره کرده‌اند را نمایش دهند. تنها نکته‌ای که این قابلیت را با قابلیت Browser Caching متفاوت می‌کند، امکان تعیین فرمت فایل‌ها و مدت زمان ذخیره‌شدن آنها است. با استفاده از چنین قابلیتی، تعداد دانلود و ارسال درخواست‌های بی‌مورد به شدت کاهش می‌یابد و بدیهی است. که همین مسئله در نهایت به نفع شما خواهد بود؛ چرا که منابع سایت و پهنای باند سرور شما کمتر. از قبل مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه سرعت سایت شما بهبود پیدا می‌کند.افزایش سرعت سایت

5. فعال سازی قابلیت Gzip Compression

همه ما با فرآیند فشرده سازی فایل ها به خوبی آشنا هستیم. فرآیندی که طی آن فایل های مختلف را در یک فایل فشرده قرار داده و باعث کاهش چشم گیر حجم آن فایل می شویم. قابلیت Gzip Compression هم از همین متد استفاده می‌کند. شما با کمک این قابلیت، می توانید برخی از فایل های موجود در هاست و وب سایت خود را بهینه و فشرده کنید. تا با این کار حجم نهایی وب سایت کاهش پیدا کند.

عملکرد اصلی این سیستم شامل فایل های اصلی کد نویسی قالب یک سایت است. Gzip Compression مواردی همچون فایل های Css یا Html را به روش بهینه نوین بهینه سازی می کند.

از جمله اقداماتی که در Gzip Compression برای این نوع فایل‌ها صورت می‌گیرد، حذف فضاهای خالی بین کدها و کدهای بدون استفاده است. این تغییرات اغلب در فایل های استایل یک قالب، صورت می‌گیرد تا بتوان از طریق آن حجم نهایی آن صفحه یا صفحات را به مقدار محسوسی کاهش داد. نتایج و آمار نشان می‌دهند استفاده از این قابلیت می‌تواند تا 70% حجم یک صفحه را کاهش دهد! این مقدار باعث می‌شود تا سرعت بارگذاری سایت شما بهبود مناسبی پیدا کند.

قابلیت فشرده‌سازی Gzip باید در سرور سایت شما فعال‌سازی شود. مرورگرهای جدید چه نسخه‌های دسکتاپی و چه نسخه‌های موبایلی این سیستم را پشتیبانی می‌کنند. وقتی یک مرورگر یک وب‌سرور را بارگذاری می‌کند، قابلیت Gzip را بررسی می‌کند تا در صورتی که قابلیت Gzip در آن سرور فعال بود، از طریق آن فایل‌های اصلی وب‌سایت را بارگذاری کند. در صورتی که این قابلیت فعال نباشد، مرورگرها به نسخه پیش فرض مراجعه کرده و سایت مذکور. را در حالت عادی بارگذاری می‌کنند که در این حالت به مراتب زمان بیشتری برای لود کردن همه اطلاعات نیاز خواهد بود.

فشرده سازی فایل ها افزایش سرعت سایت

7. متد keep alive

اول باید بگوییم متد keep alive به طور کلی باعث افزایش سرعت دریافت و انتقال اطلاعات بین کلاینت و سرور می شود.

یکی از روش هایی که می تواند با آن سرعت سایت خود را افزایش داد متد keep alive است، که در ادامه در مورد متد keep alive بیشتر توضیح خواهیم داد.

برای اینکه یک وب‌سایت برای یک کاربر به نمایش در بیاید، مرورگر به سروری که وب‌سایت مذکور. روی آن میزبانی می‌شود، درخواستی کوتاه برای برقراری ارتباط اولیه می فرستد. این درخواست ها با عنوان HTTP Requests شناخته می شوند. در حقیقت این ارتباط کوتاه به منظور دریافت مجوز دسترسی به اطلاعات درون سایت برقرار می شود. بعد از اینکه درخواست مربوطه توسط سرور تأیید شد، حالا مرورگر به فایل‌های اصلی از جمله فایل‌های HTML‌، فایل‌های CSS‌، JavaScript و دیگر فایل‌های ذخیره شده روی سرور آن وب‌سایت دسترسی پیدا می‌کند.

این متد چه کاری انجام می دهد

برای دسترسی به حتی یک فایل از اطلاعات هر صفحه از یک وب‌سایت. این پروسه تکرار می‌شود و در نتیجه، درست مثل بار اول. زمانی هرچند کوتاه برای برقراری ارتباط اولیه بین مرورگر و سرور ایجاد می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود تا در هر بار بارگذاری صفحات یک وب‌سایت این مدت زمان اتلاف شده و سرعت بارگذاری نهایی آن وب‌سایت کاهش پیدا کند. با متد keep alive این مشکل حل می شود.

متد keep alive به همین منظور ارائه شده است. شما با فعال‌سازی این قابلیت، بستری فراهم می‌کنید تا نیازی به برقراری. ارتباط اولیه برای هر درخواست و هر فایل لازم نباشد. در واقع با کمک متد Keep-Alive، سرور سایت فقط برای بار اول درخواست‌ها را دریافت می‌کند و مابقی اطلاعات را به صورت همزمان به مرورگر ارسال می‌کند. در این صورت مرورگرها نیازی ندارند که برای هر یک فایل یک درخواست ارسال کنند. با پیاده‌سازی این سیستم، به طور کلی متد keep alive باعث افزایش سرعت دریافت و انتقال اطلاعات بین کلاینت و سرور می شود.

8. فشرده سازی فایل ها

یکی از راه های افزایش سرعت سایت فشرده سازی فایل های آن است

از دیگر روش‌های افزایش سرعت سایت و کاهش حجم کلی آن، فشرده‌سازی فایل‌های جاوا اسکریپت و سی‌اس‌اس می‌باشد. منظور ما از فشرده سازی کم حجم کردن این فایل‌ها نیست؛ بلکه ادغام کردن چندین فایل در یک فایل است. این فرآیند Minify نامیده می‌شود. همانطور که می‌دانید یک وب‌سایت شامل صدها فایل گوناگون است که بسیاری از آنها ممکن است.

فایل‌های JavaScript و CSS باشند. شما می‌توانید کدهای اصلی این فایل‌ها را جمع آوری کرده و همگی آنها را در یک فایل ذخیره کنید. در این حالت به مقدار قابل‌توجهی فایل‌های اضافی را از سرور حذف کرده و سایت را سبک‌تر می‌کنید. چنین اقدامی باعث می‌شود تا درخواست‌های مرورگرها برای خواندن اطلاعات هر فایل کاهش یافته، و در نتیجه به بالا بردن سرعت سایت شما کمک میکند.

این فرآیند، کار خیلی ساده ای نیست و پیشنهاد می‌کنیم این کار را به یک متخصص طراحی وب واگذار کنید. ولی ابزارهای گوناگونی وجود دارد؛ به عنوان مثال برای سیستم مدیریت محتوای WordPress افزونه‌هایی مثل Better WordPress Minify وجود دارند که انجام این کار را برای شما راحت‌تر می کنند. همچنین ابزار تحت وب WillPeavy نیز می‌تواند فایل‌هایHTML ,CSS و JavaScript را برای شما Minify کند.

9. بهینه سازی تصاویر سایت

یکی دیگر از راه های افزایش سایت بهینه سازی تصاویر سایت و فایل های آن است که حدود 60 درصد از حجم کلی یک صفحه وب را اشغال می کند.

فایل‌های چند رسانه‌ای به ویژه عکس‌ها، حجم خیلی زیادی از پهنای باند یک وب‌سایت را اشغال می‌کنند. این مقدار چیزی نزدیک به 60% از حجم کلی یک صفحه وب است.

اگر بهینه سازی تصاویر سایت صورت نگیرد، حجم زیادشان باعث افزایش حجم نهایی صفحه وب‌سایت شما خواهد شد. بالطبع این مسئله منجر به سنگین شدن سایت و کاهش چشم‌گیر سرعت بارگذاری آن می‌شود. از اصلی ترن اقدامات برای بالا بردن سرعت سایت، بهینه سازی تصاویر سایت می باشد.

بهینه سازی تصاویر سایت یا استفاده جایگزین و صحیح از کدنویسی های CSS می‌تواند راه‌حل شما برای این کار باشد. به عنوان مثال استفاده از کدهای رنگ آمیزی CSS به جای استفاده از تصاویر پس زمینه حجیم، می تواند روش خوبی برای بهینه سازی تصاویر سایت باشد، پس یکی از راه های افزایش سرعت سایت می تواند بهینه سازی تصاویر سایت باشد.

10. افزونه LazyLoad

همچنین افزونه lazyload می تواند به بهینه سازی تصاویر در سایت کمک کند.

قابلیت جالب و منحصربه‌فردی که چند سالیست به برخی CMS ها از جمله وردپرس اضافه شده است، افزونه lazyload، برای بهینه‌سازی تصاویر به سبکی جدید است. البته افزونه هایی هم منتشر شدن که یکی ازآن ها افزونه‌ lazyload نام دارد. که با فرآیندی جالب، باعث افزایش سرعت سایت و بارگذاری تصاویر آن می‌شوند. در حال حاضر بسیاری از سایت‌های امروزی و موفق در زمینه‌های گوناگون از این قابلیت استفاده می‌کنند. همچنین در ادامه چند افزونه مانند lazyload به شما معرفی خواهیم کرد.

در ادامه روش کار افزونه lazyload را توضیح خواهیم داد و در مورد کاربرد افزونه lazyload کمی بیشتر توضیح خواهیم داد.

افزونه lazyload، به این صورت است که در صورت نصب و فعال بودن آن مرورگرها فقط تصاویری از یک سایت را بارگذاری می‌کنند که در محدوده دیدشان وجود دارد. به عبارت ساده‌تر شما وقتی وارد یک سایتی که این قابلیت در آن فعال است می‌شوید، فقط تصاویری را می‌بینید که در کادر مرورگر شما دیده می‌شوند، و زمانی که شما سایت را به قسمت‌های پائین‌تر اسکرول کنید، تصاویر بعدی به نوبت بارگذاری و همراه با افکت ظاهر می‌شوند. استفاده از این سیستم کمک شایانی به کاهش تعداد آیتم‌های در حال دانلود برای مرورگرها می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که سرعا سایت شما افزایش یابد و با روند بیشتری لود شود. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید.می‌توانید از افزونه‌jQuery افزونه Image lazyload WP وlazyload و یا افزونه BJ lazyload بهره‌مند شوید.

نتیجه گیری

داشتن یک سایت سریع و بهینه‌شده هیچ‌گاه تا این حد اهمیت نداشته است. امروزه طیف خیلی وسیع‌تری از مردم به اینترنت‌های پر سرعت دسترسی داشته و انتظار آنها این است که سایت‌هایی که واردشان می‌شود خیلی سریع بارگذاری شوند. برای شکست رقیبان ورضایت کاربران، نباید در این زمینه کوتاهی کنید. تجربه نشان می‌دهد حتی اگر کاربران ثابتی هم داشته باشید، سرعت کم سایت و بهینه نبودن آن باعث دلسردی افراد می شود و بدنبال سایتی دیگر می گردند.

برای این کار باید به صورت پی‌در‌پی سرعت و عملکرد سایت خود را از طریق روش‌های گفته‌شده بسنجید و هر زمان متوجه شدید، که سرعت سایت در حال کاهش است، به دنبال پیدا کردن دلیل و ابزار افزایش سرعت سایت و مرتفع‌سازی آن باشید. هیچ گاه این روند را متوقف نکنید و هر چقدر هم که سایت شما سریع باشد، همیشه بدنبال راهی برای افزایش سرعن سایتتان باشید.


برای خواندن مقلات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

بیشتر بدانید:

8 مزیت طراحی سایت

هاست چیست؟

بهترین هاست های رایگان خارجی 

 

 

 

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *