لینک سازی داخلی(Internal Link Building) یکی از اصول مهم در سئو است. استفاده از لینک های داخلی بخصوص برای سایت های محتوا محور، اهمیت بیشتری دارد. در این مطلب به پاسخِ سوال لینک سازی داخلی چیست؟، اهمیت لینک داخلی در سئو و تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی میپردازیم.
لینک سازی داخلی(Internal Link Building) چیست؟
به لینکی که یکی از صفحات سایت شما را به صفحه ای دیگر از سایتتان متصل میکند، لینک داخلی(Internal Link) میگویند. با لینک سازی داخلی کاربران با کلیک بر روی این لینک ها.به سایر صفحات مرتبط در سایت شما منتقل میشوند. در واقع لینک داخلی صفحه ای رو یک دامنه مشخص را به صفحه دیگری روی همان دامنه مرتبط میکند.
تفاوت لینکسازی داخلی و خارجی در چیست؟
لینک سازی داخلی و خارجی هردو از فاکتورهای حیاتی در سئو سایت هستند که میتوانند موجب افزایش رتبه سایت شوند.
در لینکسازی داخلی همانطور که گفتیم مقصد لینکها صفحات دیگر همان وبسایت هستند. اما در لینکسازی خارجی مقصد لینکها صفحات وبسایتهای دیگر هستند. درواقع لینک های خارجی از یک دامنه مشخص به دامنه ی مشخص دیگری اشاره میکنند.
لینک سازی داخلی و سئو
لینک سازی داخلی در سئو عامل مهمی برای گوگل و سایر موتورهای جستجو است.لینک سازی داخلی به موتورهای جستجو برای پیدا کردن صفحات جدید سایت شما کمک میکند.
موتورهای جستجو همچون گوگل به طور مداوم سایت شما را بررسی میکنند. محتوایی که شما در سایت خود با توجه به قوانین و الگوریتم های گوگل منتشر کرده اید را مشاهده می کنند.و لینک های محتوای شما را دنبال میکنند.که آنها را به صفحات دیگر سایت شما منتقل می کند. به این ترتیب با کلیک بر روی این لینکها می توانند.محتوای مرتبط دیگری را نیز در سایت شما مورد بررسی قرار دهند. این موضوع باعث میشود مطالب موجود در سایت شما را با سرعت بیشتری مورد بررسی قرار داده.و آنها را در نتایج جستجو رتبه بندی کند.
لینک سازی داخلی همچنبن باعث انتقال ارزش به صفحات دیگر سایت شما میشود. درواقع شما با لینک سازی داخلی به تبلیغ صفحات دیگر پیج خود میپردازید. و به بازدیدکنندگان کمک میکند، شانس بازدید از سایر صفحات سایت شما متناسب با نیازهای خود را داشته باشند.
مزایای لینک سازی داخلی
- کاهش نرخ پرش (Bounce Rate)
- جابجایی ترافیک در بین صفحات سایت و افزایش اعتبار صفحات
- دیده شدن مطالب قدیمی سایت
- کمک به موتورهای جستجو در پیدا کردن محتوای شما و درک بهتر ساختار سایت
- بالا بردن رتبه سایت در گوگل
- افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت
- بهبود تجربه کاربری و رضایت کاربران
اشتباهات رایج در لینک بیلدینگ داخلی
- لینک داخلی شکسته: لینک داخلی شکسته به لینکی میگویند که بعد از باز شدن آن، کاربر با خطای 404 رو به رو میشود.
- لینک سازی داخلی زیاد: اگر لینک سازی داخلی در یک صفحه بیش از اندازه باشد، کاربران تمایل کمتری به کلیک روی آنها نشان میدهند و گوگل هم اعتبار کمتری به محتوای آن صفحات میدهد.
- صفحات بدون لینک داخلی: گوگل به صفحاتی که لینک سازی داخلی ندارند، اعتبار کمی به آن محتوا خواهد داد.
- لینک سازی داخلی به صفحه ریدایرکت شده: لینک هایی از صفحات سایت به صفحه ریدایرکت شده را اصلاح کنید تا باعث سردرگمی کاربران و ربات های گوگل نشود.
- ایجاد لینک داخلی در تگ H: یکی از اشتباهات رایج در لینک سازی داخلی وبسایت، استفاده از لینک ها در تگ های H یا همان سرصفحه میباشد.
در این مقاله اهمیت لینک داخلی در سئو و تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی را بررسی کردیم. برای آشنایی بیشتر با سئوی سایت این مطلب را مطالعه کنید.