روانشاسی رنگ برای برند

روانشناسی رنگ در برندینگ

 

وقتی نام کوکا کولا را میشنوید رنگی که همراه با آن در ذهنتان ظاهر میشود چیست؟ مک دونالد چطور؟ این برندها با استفاده از روانشناسی رنگ، نام خودشان را به نوعی احساس گره زده اند. روانشناسی رنگ در برندینگ بیشتر از ارتباط دادن یک برند یک رنگ است. روانشناسی رنگ مربوط به این است که یک رنگ چه حسی را در ما تداعی میکند.

لوگوی قرمز رنگ کوکا کولا یادآور این است که این محصول تا همیشه به احساسات مثبت، خوشی و انرژی گره خورده است. و همچنین سخت است که به ام طاقی شکل و زرد رنگ مک دونالد فکر کنیم بدون فکر کردن به خوشحالی، خوشبینی و البته، سیب زمینی سرخ کرده!

 

مک دونالد

کوکا کولا

روانشناسی رنگ در برندینگ چیست؟

روانشناسی رنگ در یک برند درباره این است که یک رنگ چگونه بر ادراک و احساس ما از یک برند تاثیر میگذارد. رنگ ها تاثیری قدرتمند بر عواطف ما دارند. و این عواطف نقش به سزایی در این دارند که ما تبدیل به یک مشتری برای آن برند بشویم یا نه.

روانشناسی رنگِ یک برند چارچوبی در این مورد به ما ارائه میدهد که ما یک برند را در ذهنمان چگونه میشناسیم. رنگ ابزار قدرتمندی در طراحی یک برند است. و اگر شما به دنبال فهم برندینگ و ساختن یک برند هستید حتما به کارتان می آید.

اهمیت روانشناسی رنگ

یک فهم درست از روانشناسی رنگ در برندینگ به شما ابزاری برای نهادینه کردن و اشاره کردن به هدف یک برند بدست می دهد. ابزاری برای شکل دادن ادراک مشتریان از برند شما.

با وجود اینکه تاثیر یک رنگ بر روی هر فرد تا فرد دیگر بسته به جنسیت، فرهنگ و تجربه های فردی هر کدام آنها میتواند متفاوت باشد، اما اصول جامعی نیز وجود دارد که از آموزه های روانشناسی رنگ  پیروی میکند.

احتمالا باید شنیده باشید که رنگ قرمز باعث بر انگیختن احساسات عاشقانه و یا احساس خطر میشود. و یا رنگ آبی می تواند عواطفی چون آرامش و یا سرد بودن را در ذهن شما بیدار کند. اما نارنجی چطور؟ یا مثلا طوسی؟ و احساسات دیگری چون هماهنگی یا امید چطور؟ چه رنگ هایی بیشتر از همه به این احساسات ربط دارند؟

نکاتی در مورد انتخاب رنگ در روانشناسی رنگ

زمانی که شما در حال بررسی رنگ ها و تاثیرات روان شناختی آنها برای برند خود هستید احتمالا به این فکر خواهید کرد که کدام یک بیشتر به کار برند شما می آید؟

همیشه عناصری از احساسات فردی وجود دارند که توسط رنگ های مشخصی ایجاد میشوند. اما فهم روانشناسی رنگ ها به شما کمک میکند که احساساتی که میخواهید را در در ذهن افراد تداعی کنید.

 

روانشناسی رنگ در برندینگ

 

بطور کلی چهار فاکتور اساسی وجود دارد که حین انتخاب رنگ برای برندینگ باید در ذهن داشته باشید:

1. رنگی را انتخاب کنید که به برند شما ربط دارد

مهم تر از همه چیز این است که رنگ منتخب شما احساسی مربوط به محصول و یا خدمات شما را ارائه بدهد.

2. رنگی را انتخاب کنید که نشان دهنده هویت برند شما باشد

اگر برند شما یک شخص بود او را چگونه توصیف می کردید؟ هویت یک برند چنین چیزی است. هویت برند خودتان را با خصوصیات هویتی یک فرد حقیقی تراز کنید. و بوسیله رنگ مناسب سعی کنید نشانه هایی از هویت آن شخص را به مخاطب ارائه دهید.

3. ترکیب رنگی را به کار ببرید که برای مخاطبتان جذاب باشد

پس از مرتبط بودن رنگ انتخابی به هدفتان، به این فکر باشید که اگر از ترکیب دو یا چند رنگ استفاده میکنید، از ترکیب چشم نوازی استفاده کرده باشید. برای مثال بخشی از جذابیت ظاهر لوگوی شما ارتباط مستقیم به ترکیب رنگی دارد که از آن ساخته شده است.

4. از رنگی استفاده کنید که برند شما را متمایز کند

لزومی ندارد که از هر رنگی که رقبایتان استفاده کرده‌اند دوری کنید. اما سعیتان بر این باشد که اثری متفاوت از دیگران بر مخاطب بگذاربد. حتما سعیتان بر این باشد که کسی برند شما را با برند های دیگر اشتباه نگیرد.

بررسی چند رنگ محبوب در برندینگ

در ادامه میخواهیم مثال هایی از به کار بردن چند رنگ محبوب در برندینگ بزنیم و به بررسی روانشناسی هر یک بپردازیم.

 

روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ قرمز

تداعیات مثبت: قدرت – اشتیاق – انرژی – بی باکی – دوام – شور

تداعیات منفی: خشم – خطر – هشدار – سرکشی – عصیان – پرخاشگری – درد – رنج

روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ نارنجی

تداعیات مثبت: شجاعت – اعتماد به نفس – خونگرمی –  صمیمیت – ابتکار – رفاقت – انرژی

تداعیات منفی: فقدان – نارضایی – سبک سری – خام دستی – نابالغی – ناآگاهی – کاهلی – تنبلی

روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد

تداعیات مثبت: خوشبینی – خونگرمی – صمیمیت – خوشحالی – خلاقیت – هوش – برون‌گرایی

تداعیات منفی: نامعقولی – ترس – محافظه‌کاری – دلهره – اضطراب – استیصال – بزدلی

روانشناسی رنگ سبز

روانشناسی رنگ سبز

تداعیات مثبت: سلامت – امید – طراوت – طبیعی بودن – روح داشتن – رویندگی – شکوفایی

تداعیات منفی: ملال – دلزدگی – رکود – حسادت – منفعل بودن – ضعف – بیماری – کسالت

روانشناسی رنگ فیروزه‌‌ ای

روانشناسی رنگ فیروزه‌‌ ای

تداعیات مثبت: معاشرت – شفافیت – آرامش –  متانت – الهام بخشی – ابرازگری – شفابخشی

تداعیات منفی: خودستایی – پنهان‌کاری – بی اعتباری – مسکوت گذاری – مبهم گویی – سردی

روانشناسی رنگ آبی

روانشناسی رنگ آبی

تداعیات مثبت: معتمد بودن – وفاداری – وظیفه شناسی – اتکاپذیری – منطق – وقار – امنیت

تداعیات منفی: سردی – نا صمیمیت – بی عاطفگی – بی تفاوتی – بی میلی –  بی ذوقی – افسردگی

روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ بنفش

تداعیات مثبت: خرد – تجمل – ثروت – روحانیت – خیال انگیزی – پیراستگی

تداعیات منفی: گوشه گیری – فساد – سرکوبگری – پستی – اسراف – بدخلقی

روانشناسی رنگ سرخابی

روانشناسی رنگ سرخابی

تداعیات مثبت: خیال انگیزی – اشتیاق – متغیر بودن – خلاقیت – ابتکار – توازن

تداعیات منفی: بی حرمتی – ناسازی – بی ملاحظگی – تک روی – بی قاعدگی – گذرایی

روانشناسی رنگ قهوه ای

روانشناسی رنگ قهوه ای

تداعیات مثبت: جدیت – خونگرمی – صمیمیت –  تواضع – اعتبار – پشتیبانی – اصالت

تداعیات منفی: خشکی – بی ذوقی – کندی – نازیبایی – افسردگی – ناپاکی – محافظه کاری

سیاه

روانشناسی رنگ سیاه

تداعیات مثبت: کمال – امنیت – قدرت – وقار – صلاحیت – کیفیت – قوام

تداعیات منفی: ستمگری – بی رحمی – بی مهری – افسردگی – خباثت – سوگواری – مرگ

طوسی

روانشناسی رنگ طوسی

تداعیات مثبت: جاودانی –  نامحدود بودن – بی طرفی – اعتبار – توازن – فهمیدگی – دوام

تداعیات منفی: عدم اعتماد به نفس – دلمردگی –  پریشانی – ضعف – بی حالی  – انفعال

سفید

روانشناسی رنگ سفید

تداعیات مثبت: پاکی – شفافیت – خلوص – سادگی – پختگی – طراوت

تداعیات منفی: نازایی –  بی باری – سردی – نا صمیمیت – نخبه سالاری – گوشه گیری – تهی بودن – پوچی

 

روانشناسی رنگ در برندینگ بعنوان یک ابزار

شما با استفاده از روانشناسی رنگ در برندینگ میتوانید ابزاری قوی را برای معرفی نوع رویکرد خود در تهیه محصول و ارائه خدمات در دست بگیرید. شناخت خصوصیات و تداعیات رنگ ها همیشه میتواند کمک شایانی در طراحی لوگو، طراحی بنر و طراحی سایت برای یک برند به شما بکند.

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *