نام دامنه چیست؟

دامنه چیست؟

در این مقاله راجب دامنه چیست؟ نام دامنه چیست؟ IP چیست؟ صحبت خواهیم کرد و در مورد هر یک توضیح می دهیم.پسوند های عمومی پسوند های عمومی پسوند های عمومی پسوند های عمومی پسوند های اختصاصی پسوند های اختصاصی پسوند های اختصاصی پسوند های اختصاصی

همین که تصمیم می‌گیرید سایت راه اندازی کنید، یکی از اولین کلمه‌هایی که به گوشتان خواهد خورد، دامنه است (دامنه در ایران به اسم دامین یا دومِین هم شناخته می‌شود.) شاید ابتدا تصور دانید که چیز پیچیده‌ای است؛ ولی اصلا اینطور نیست.

شما تقریباً هر روز در دنیای اینترنت با دامنه ها سر و کار دارید. فقط تا الان این موضوع را نمی‌دانستید. ما در ادامه یک تعریف درست و حسابی از دامین ها به شما ارائه خواهیم داد و تمام ویژگی‌های مهم دامنه‌ها را به شما خواهیم گفت.

دامنه چیست؟

همان آدرسی است که شما با وارد کردن آن در مرورگرتان وارد یک سایت می شوید به طور مثال: www.lightcompany.ir.

اگر به زبان ساده تر بخواهیم توضیح دهیم، فرض کنید شما قصد یک کسب و کار راه اندازی کنید، برای اینکه کسب و کار شما درآمد مناسبی داشته باشد. باید آن را در یک منطقه مناسب

و یک ادرس سر راست که مشتری شما آن را به خاطر بسپارد راه اندازی کنید.

ویژگی اصلی یک آدرس این است که کاربر شما بتواند بدون دردسر آن را پیدا کند. و به جای اینکه ترجیح دهد به محل کسب و کار رقیب شما برود، پیش شما بیاید چون شما یک آدرس راحت دارید که مشتری شما آن را به خاطر سپرده و احتیاجی نیست خودش را به دردسر بیندازد و همان طور که میدانید این  آدرس تنها منحصر به فرد برای کسب و کار شما می باشد مثلا:بازار، خیابان 1، پلاک 1 این آدرس فقط و فقط برای شما می باشد.

آدرس کسب و کار در دنیای اینترنت

در دنیای اینترنت هم همین است شما وقتی تصمیم به راه اندازی سایت می کنید، قبل از هرچیزی باید یک آدرس سر راست، قابل حفظ و 100 البته منحصر به فرد داشته باشید که وقتی مشتری یا یوزر شما آن را در مرور گرش تایپ می کند، سایت شما نمایش داده  شود البته انتخاب نام دامنه یک کار کاملا تخصصی است.

نام دامنه چیست؟

دامین، دومین اسم هایی هستند که در ایران به جای واژه (Domain) از آن استفاده میکنند اما این واژه در فرهنگ لغت فارسی “گسترده”ترجمه شده است. ولی در دنیای وب قضیه فرق می کند و شرکت های میزبانی ابری مانند پارس پک از آن برای حفظ و نگهداری وب سایت شما استفاده می کند البته نام دامنه در واقعه یک ip است که توسط پروتوکل DNS که کار اصلی آن تبدیل IP به اسم است به یک آدرس تبدیل شده است.

نام دامنه چیست؟

IP چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله راجب آدرس کسب و کار صحبت کردیم و گفتیم. که باید آدرس شما منحصر به فرد باشد، شما یک کد پستی اختصاصی هم دارید. که دنیای اینترنت به کد پستی IP می گویند که توسط پروتکل به اسم تبدیل شده است. مثلا اگر این ای پی را 172.217.18.142 در مرورگر وارد کنید گوگل نمایش داده می شود.

IP چیست؟

اجزای دامنه

دامنه چیست؟

دامین به طور کلی از 2 بخش، اسم و پسوند تشکیل شده است که خروجی آن میشود آدرس سایت شما

انواع پسوند دامنه

دامنه چیست؟

پسوند ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. اما همه آن ها ملزم به دریافت مجوز از شرکت ICANN می باشند. به پسوند هایی که مجوز رسمی دارند TLD یا (Top Level Domain) می گویند.

پسوند های عمومی

دامنه چیست؟

پسوند های شامل com. به معنی commercials که مناسب فعالیت تجاری می باشد، دامنه net. که به معنی network است، مناسب برای شبکه و در نهایت org. به معنی organization که مخصوص ارگان هاست اما نکته حائز اهمیت این است  که محدودیت برای ثبت این دامین وجود ندارد و هر کس می تواند این دامین ها را رجیستر کند.

نام دامنه چیست؟ پسوند های عمومی

پسوند های اختصاصی

دامنه چیست؟  

این دامنه همانطور که از نامشان مشخص است به طوری کاملا اختصاصی یا حتی افراد با فعالیت های مشخص در قوانین و چارچوب مشخص می باشد. از این نوع دامین میتوان به biz. اشاره کرد که مخفف Business برای کسب و کار های تجارت الکترونیک. با فعالیت خاص می باشد، مثال بعدی می تواند دامین محبوب pro. به معنی Professional که حتما نیاز به دریافت مجوز می باشد و برای افرادی در هر زمینه فعالیت به صورت حرفه ای می باشد.

پسوند های دامنه ملی

دامنه چیست؟

شاید شما هم پسوند های کشوری را به صورت دو حرفی بشناسید دامنه هایی ماندد ir. که متعلق به وسط خودمان ایران بوده و دامنه هایی مانند tr. که مربوط به کشور ترکیه بوده است، اما شاید سوال برای شما پیش بیاید که برخی از دامنه ها هم هستند که دو حرفی هستند و مربوط به کسب و کار ها می باشد مانند tv. که مربوط به تلوزیون می باشد یا co. که مربوط به کمپانی ها می باشد! پس تکلیف این ها چیست ؟

نکته اینجاست که اشتباه فکر میکنید در واقع دامنه tv. مربوط به کشور (تووالو) “Tuvalu” می باشد و دومین co. مطعلق به کشور كلمبيا میباشد که به علت شبیه بودن پسوند این دامنه به کسب و کار ها باعث شده است، این کشور از این فرصت استفاده کنند و از این طریق اقدام به فروش دامنه ملی خود کنند، البته گفتنی است که این قبیل دامنه تنها به این کشور های خلاصه نمی شود و میتوان it ، cc و…. اشاره کرد

پسوند های عمومی

انواع دامنه ملی ایران

دامنه چیست؟

co.ir: برای شرکت هایی که دارای مدارک احراز هویت و ثبت شرکت رسمی که در قالب سهامی خاص، عام، مسئولیت محدود و تضامنی می باشد

  • ایران: این نوع پسوند برای دامنه های کاملا فارسی مانند پارس پک.ایران میباشد، البته با هر مرورگری قابلیت دسترسی ندارند. نام دامنه چیست؟
  • ac.ir: این دامنه برای موسسات عالی آموزشی مانند دانشگاه ها که مجوز رسمی و مدارک احراز هویت می باشند اماده شده است. نام دامنه چیست؟
  • id.ir: این یک نوع دومین پرسنلی می باشد که فقط و فقط برای افرادی که ملیت ایرانی دارند میباشد و پیش شرط ثبت آن ارائه کد پستی 10 رقمی و کارت ملی میباشد. IP چیست؟
  • org.ir: این پسوند برای شرکت و موسسات خصوصی که دارای مدارک احراز هویت میباشند فراهم شده است.  IP چیست؟
  • sch.ir: پسوند اختصاصی برای مدارسی که دارای مجوز رسمی از اداره آموزش پرورش می باشند
  • gov.ir: این پسوند فقط و فقط مراکز و سازمان های دولتی می باشد که مدارک احراض آن میتواند به نام عضویت هیئت رئیسه یا نماینده شرکت باشد
  • net.ir: فقط برای شرکت های ارائه دهنده اینترنت رسمی در ایران

پسوند های عمومی

نحوه ثبت دامین

دامنه چیست؟

برای خرید و ثبت دامنه فقط کافیست ابتدا یک نام برای خود انتخاب کنید.  سپس آن را در صفحه خرید دامنه موجود بودن آن را بررسی کنید. اگرموجود بود و قبلا کسی آن را خریداری نکرده بود میتوانید اقدام به خرید. آن کنید، اما قبل انتخاب نام دامنه بهتر است چند نکته راه بایک دیگر مرور کنیم.


برای خواندن مقالات بیشتر می توانید به این قسمت مراجعه کنید.

مارا در اینستاگرام دنبال کنید.

برای دانستن بیشتر در رابطه با این موضوع به ویکی پدیا سر بزنید.

بیشتر بدانید:

طراحی سایت چه کمکی به کسب و کار ما می کند؟

هاست چیست؟

برنامه any desk

 

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *