محتوای سبز

محتوای همیشه سبز چیست؟

 

محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content که گاهی هم از آن به شکلِ خلاصه‌ی محتوای سبز یا نوشته نام برده می‌شود، یکی از اصطلاحات رایج و شناخته‌شده در دنیای تولید نوشته است.

همان‌طور که از مفهوم صفت همیشه سبز می‌توانید حدس بزنید، این اصطلاح در مورد محتواهایی به کار می‌رود که به سرعت قدیمی نمی‌شوند و برای مدت طولانی، معنا و مفهوم و کاربرد خود را حفظ می‌کنند.

این نوشتار را به بررسی ویژگی‌های نوشته محتوای همیشه سبز و نیز بررسی جایگاه آن در فعالیت‌های تولید محتوا اختصاص داده‌ایم.

محتوای همیشه سبز

سر فصل مطالب زیر:

  • تولید محتوا چیست
  • محتوای همیشه سبز چیست
  • هدف از تولید محتوای سئو شده چیست
  • ویژگی های محتوای همیشه سبز
  • دلیل برای اهمیت محتوای سبز
  • فرمت های معمول محتوای سبز

 

تولید محتوا چیست؟

نوشته همان چیزی است که هر روز با آن سر و کار دارید؛ کلیپ‌های خنده‌دار یا عکس و توضیحات محصول که در اینستاگرام می‌بینید، پادکست که موقع برگشتن از دانشگاه در تاکسی گوش می‌دهید، ویدیوهای آموزشی در آپارات یا یوتیوب که تماشا می‌کنید، کتاب‌های دیجیتال که در موبایل یا کامپیوتر می‌خوانید و در نهایت همین مقاله که حالا در حال خواندن هستید همه محتوا حساب می‌شوند.

پس هر چیزی که در دنیای دیجیتال می‌بینید، می‌شنوید یا می‌خوانید به نوعی محتوا حساب می‌شود.

حالا اگر بخواهیم یک تعریف جامع برای نوشته بدون مثال زدن از انواع محتوا بنویسیم می‌رسیم به این تعریف:

به هر چیزی که برای انسان قابل درک است و در بستر کانال‌های دیجیتال یا غیر دیجیتال قابل انتشار هستند محتوا می‌گویند.

محتوای همیشه سبز چیست؟

«همیشه‌سبز» واژۀ جدیدی نیست و همۀ ما پیش‌تر، آن را شنیده‌ایم. درختان همیشه سبز، همواره، به عنوان درخت کریسمس استفاده می‌شوند. در واقع، درخت همیشه سبز نماد زندگی ابدی و جاودانگی است، زیرا در همۀ فصول سال، برگ‌هایش سبز است و هرگز زرد نمی‌شود. نوشته همیشه سبز نیز دقیقاً این ویژگی را دارد!

اما  نوشته همیشه سبز چیست؟ نوشته همیشه سبز محتوایی است که می‌تواند تا ماه‌ها، سال‌ها یا حتی، تا ابد، به بالابردن ترافیک وب‌ سایت‌ کمک کند.

تاریخ مصرف نوشته سبز هیچ‌وقت نمی‌گذرد. در واقع، محتوای سبز در مورد موضوعی است که سالیان سال، مردم به آن علاقه‌مند خواهند ماند، به آن نیاز خواهند داشت و به سراغش خواهند رفت.

هدف از تولید محتوای سئو شده چیست؟

تولید نوشته همیشه سبز از اهمیت ویژه و فوق العاده ای بهره مند است. این نوع محتوا ها با اهداف زیر تولید می شوند.

  1. ارتباط با مخاطبان
  2. افزایش میزان فروش محصول
  3. افزایش ترافیک سایت
  4. بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو
  5. تبدیل برند شما به یک برند پیش رو در صنعت

یک نوشته در صورتی می تواند یک محتوای همیشه سبز باشد که دارای ویژگی هایی باشد. از جمله فرمت خوب و مناسب، طراحی عالی، خوانده شدن روان و ساده، داشتن نظریه ها و ایده های جذاب، پرداختن به موضوعات کارشناسی شده، حل مشکلات مخاطبان و پاسخ گویی به مشکلات آن ها.

موضوعاتی مثل کم کردن وزن، روش های حل برخی مشکلات پوستی، دستور بخت دسر و غذا، راه های افزایش درامد، زیبا ترین کشور های برای سفر و موضوعاتی این چنینی که در طول زمان مخاطبان فراوانی را به خود جذب کرده و قدیمی نمی شوند می توانند برای تولید یک نوشته سبز ایده هایی جذاب باشند.

در واقع شما باید محتواهایی را تولید کنید تا در خدمت مخاطبان هدف شما قرار بگیرند و یک راهنمای عملی و یا مطالعه سرگرم کننده برای ان ها باشد. بازاریاب ها همواره سعی در تولید نوشته های سبز دارند تا از این طریق بتوانند ترافیک اورگانیک وب سایت شان را افزایش دهند.

ویژگی های محتوای همیشه سبز

علاوه بر خصوصیت هایی که در بخش پیشین در رابطه با یک محتوای قوی و تشابه آن با درخت های همیشه سبز گفته شد، یک نوشت همیشه سبز (Evergreen Content) که در واقع تولید یک نوشته محتوا برای اول شدن در گوگل برای همیشه خواهد بود، دارای ویژگی هایی است مختلف و متنوع. برخی از این ویژگی ها شامل مواردی است که در ادامه ی مقاله به آن ها اشاره خواهد شد.

نوشتهی همیشه سبز به طور مداوم باعث ایجاد ترافیک و کسب رتبه های ارزشمند در موتورهای جستجو برای ماه ها یا حتی سال ها پس از تاریخ انتشار می شود، بنابراین یک روش اثبات شده برای ایجاد دسترسی آنلاین و ایجاد شهرت است.

محتوای همیشه سبز این ویژگی‌ها را داراست:

  • فرمت عالی
  • طراحی جذاب
  • پرداختن به موضوعات کارشناسی شده
  • حل مشکلات و پاسخگویی به سوالات واقعی مخاطبان
  • خوانده شدن آسان مطالب
  • ارائه نظریه‌های منحصر به فرد و ایده‌ها

یک دستور غذا نمونه ای عالی از محتوای همیشه سبز است به شرطی که با شرایط گفته شده، پرداخته و آراسته شده باشد. یک دستورالعمل، راهنما و صفحه پرسش و پاسخ درباره کرونا هم می‌تواند نوشته همیشه سبز باشد. محتوای که به جامعه شناسی‌، ایدئولوژی یا فرهنگ توجه داشته باشد، می‌تواند بسیار جذاب باشد. مثلا این موضوع که آیا تلفن‌های همراه هوشمند چه تاثیرات گسترده ای بر نسل بشر امروز دارد. رفتارشناسی انسان همیشه ورای زمان است و می‌تواند تا مدت زیادی مخاطبین را به خود جلب کند.

اهمیت محتوای سبز

آیا به این فکر کرده‌اید که اصلاً چرا محتوای سبز مهم است؟ و چرا باید آن را روی وب‌سایت یا وبلاگتان داشته باشید؟ به ۳ نکته از موارد اهمیت محتوای سبز توجه کنید:

۱. با محتوای سبز، همیشه شانس به‌دست آوردن کاربران جدید را خواهید داشت.

نوشته همیشه سبز روی وب‌سایت شما می‌تواند در طول سالیان، باعث جذب کاربران جدید بشود. شما نیازی ندارید که مرتب این نوشته را به‌روز کنید یا در آن دست ببرید. بودن نوشته سبز روی وبلاگتان، همواره آن را فعال و در تعامل با کاربر نگه می‌دارد. البته باید دقت کنید که نوشته سبز باید نوشته جذاب و ارزشمندی باشد.

۲. می‌توانید درباره‌ی موضوعی خاص، در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید.

اگر برای تولید محتوای سبز در سایتتان زمان کافی بگذارید، کاربر همیشه شما را انتخاب می‌کند؛ گوگل هم این داستان را متوجه می‌شود و کم کم به شما اعتماد می‌کند و رتبه شما را افزایش می‌دهد. چون هر روز کاربران بیشتری به نوشته سبز شما مراجعه و آن را مطالعه می‌کنند. این نوع نوشته برای وب‌سایت شما بازدید‌های دائمی و ماندگار به‌همراه دارد. حتی می‌تواند تا سال‌ها بازدیدتان را بالا نگه دارد و لینک وب‌سایتتان را به صفحه اول گوگل بیاورد.

۳. احتمال لینک دادن به مطلب محتوای سبز بسیار بالاست.

از آنجایی که نوشتهی همیشه سبز، عمر طولانی دارد و در طول زمان ارزش آن کم نمی‌شود، احتمال اینکه سایت‌های دیگر و سایر وبلاگ‌نویسان به شما لینک بدهند، بسیار زیاد می‌شود. ممکن است مطلب سبزتان آن‌قدر از نظر نوشته ای ارزشمند باشد که به‌صورت یک مرجع در لینک‌دهی سایر مطالب در دیگر وب‌لاگ‌ها و وب‌سایت‌ها مورد توجه قرار بگیرد. این خاصیت یک محتوای سبز است. به این ترتیب بازدیدهای بیشتری دریافت خواهید کرد.

فرمت های معمول محتوای سبز

در قسمت زیر به برخی از مدل های رایج که ممکنه بخواهید از آن ها در ایجاد نوشتهی ماندگار استفاده کنید اشاره می کنیم. این فرمت ها عبارتند از:

  • لیست ها
  • نکات برتر
  • آموزش هایی که در جواب سوالات “چگونه..؟” وجود دارند
  • مقالاتی با سبک دایره المعارف
  • مقالات انتقادی مربوط به یک محصول
  • ویدئوها

تولید نوشته محتوا در این فرمت ها به طور اتوماتیک مقاله شما رو همیشه سبز نمی کنه، اما برای نوشتن مقالات همیشه سبز این فرمت ها می تونن موثر باشن. زمانی که می خواهید نحوه انجام کاری رو شرح بدین ویدئو و فیلم می تونه خیلی موثر باشه (برای مثال چجوری کاپ کیک درست کنین). اگر تهیه فیلم براتون ممکن نیست می تونید از یک سری عکس (تصاویر، نمودار و سایر موارد) استفاده کنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.
Tags: No tags

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *