illustrator-photoshop-diferencias

تفاوت های فتوشاپ و ایلاستریتور

 


دو تا از برترین نرم افزار های گرافیکی در حال حاضر فتوشاپ و ایلاستریتور هستند. این دو نرم افزار از نظر تجاری چندان هم رقیب به حساب نمی آیند چرا که هر دو از محصولات شرکت ادوبی هستند. اما میان کاربران و گرافیست ها در زمینه های مختلف بر سر برتری این دو نرم افزار محبوب بحث است. در این مقاله قصد داریم که چند نمونه از تفاوت های فتوشاپ و ایلاستریتور را برای شما شرح دهیم. با ما باشید.

تفاوت های فتوشاپ و ایلاستریتور

تفاوت های فتوشاپ و ایلاستریتور

ادوبی ایلاستریتور ( Adobe Illustrator) برای طراحی حرفه ای به کار برده می شود. ایلاستریتور استفاده هایی چون طراحی لوگو، اینفوگرافیک، نمودار، وکتور و تمامی طرح های برداری را دارا می باشد. که امروزه جزو نرم افزار های پر استفاده در حوزه دیزاین و طراحی می باشد.

ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop) برای ویرایش عکس است که می توان گفت همه ی کسانی که که کار گرافیک با کامپیوتر را انجام می دهند از آن استفاده می کنند. فوتوشاپ جزو قدرتمند ترین نرم افزار های ویرایش و طراحی تصاویر ، بنر ، پوستر و … است.

ایلاستریتور در سال 1987 و فتوشاپ 1990 عرضه شد. فتوشاپ سریع تر از ایلاستریتور به محبوبت جهانی دست بافت اما امروز ایلاستریتور هم با توجه به حوزه قابلیتهای بخصوصش از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

ایلاسترتور و فتوشاپ

تفاوت ها

اصلی ترین تفاوت این دو نرم افزار قدرتمند ساختار شکل دهنده ی آن ها می باشد. فتوشاپ بر ‌پایه پیکسل، اما ایلوستریتور با استفاده از بردار کار می کند.
فتوشاپ بر اساس و مبنای تصاویر شطرنجی و پیکسلی است. زمانی که این نرم افزار تولید شد برای استفاده ی عکاسان بود که با تصاویر شطرنجی سر و کار داشتند، اکنون برنامه ی فتوشاپ برای گرافیک ویدئویی، بنرهای تبلیغاتی، صفحات وب و ویرایش خلاقانه عکس ها استفاده می شود. فتوشاپ در زمینه طراحی نیز کاربرد های فراوانی دارد که میتواند به حوزه مربوط به توانایی های ایلاستریتور ورد کند. اما ایلاستریتور بخاطر ساختار برداریش برای طراحی لوگو و وکتور ها از مقبولیت بیشتری یرخوردارد است.

پیکسل ها و ایلاستریتور

ایلاستریتور
نمونه ای از وکتور ها

 

وکتورها نقاطی مقیاس پذیر هستند که برای ایجاد خطوط کاملا صاف استفاده می شوند. این برنامه برای ایجاد و ویرایش کارهای میتنی بر وکتور همانند گرافیک، لوگوها و دیگر المان های طراحی است. مقیاس پذیری وکتور ها به گونه ای است که هر اندازه که شما بخواهید کوچک یا بزرگ می شوند اما وضوح و کیفیت آن ها پایین نمی آید و همچنان خطوط صاف می باشند، در صورتیکه اگر شما عکس ویرایش شده با فتوشاپ را بزرگ نمایی کنید، کیفیت آن پیکسلی می شود. در صورتی که در ایلاستریتور تصاویر تعریف پیکسلی ندارند.

بنرها در فتوشاپ

انتخاب اول برای طراحی کردن یک بنر فتوشاپ است. انتخاتب درستی هم هست. بنر ها عکس هستند و فتوشاپ برای ویرایش عکس هاست. در ایلاستریتور ممکن است در تهیه اینگونه صفحات پشت هم مانند بنر و پی دی اف ها سخت بشود. همانگونه که برای طراحی یک لوگو در ایلاستریتور راحت تر خواهید بود.

مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور

در آخر بگوییم که هر دوی این نرم افزار ها از برترینها در حیطه خودشان هستند. و در مجوع از آنجایی که ساختار متفاوتی دارند نمیتوانید آنها را با هم مقایسه کنید. بلکه باید با کسب اطلاع از تفاوت های فتوشاپ و ایلاستریتور و توانایی هایشان ببینید که کدام یک بیشتر به کار شما می آید. اگر با ویرایش تصاویر پیکسلی و یا ساخت آنها سر کار دارید فتوشاپ میتواند گزینه بهتری برایتان باشد. و اگر بیشتر با طرح زدن هایی مانند ساخت لوگو و تصاویر انیمیشن مانند مانند وکتور ها سر و کار دارید ایلاستریتور برایتان بهتر خواهد بود. و خب مسلما تسلط نسبی داشتن روی هر دوی این نرم افزار های قدرتمند میتواند توانایی های شما را گسترده تر کند.

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *