نیچ مارکتینگ چیست؟

کسب درآمد عالی از طریق نیچ مارکتینگ

در این مقاله به این موضوعات خواهیم پرداخت:نیچ مارکتینگ چیست؟نیچ مارکتینگ چه مزایایی دارد؟ تکنیک نیچ مارکتینگ

 

اگر می خواهید وارد یک بازار تازه شوید و محصولاتتان را در آن عرضه کنید،.اما نمیدانید با چه استراتژی وارد بازار گسترده و پر رقیبِ امروز شوید.که درآمد قابل توجهی داشته باشید، پیشنهاد میکنم این مقاله را حتما مطالعه کنید.

در بازار پر رقابت امروز، هر کسب و کاری با رقیبان بسیاری روبروست، بنابراین برای موفقیت باید هوشمندانه عمل نمود. روش های بازاریابی متنوعی وجود دارد که می توانید برای موفقیت در کسب و کار به کار ببرید. اما یکی از موثرترین استراتژی ها ، بکارگیری تکنیک بازاریابی نیچ مارکتینگ(Niche Marketing) است.

 

نیچ مارکتینگ چیست؟

کسب درآمد از طریق نیچ مارکتینگ

Niche Market یا بازار جاویژه، بخش حاشیه‌ای کوچکی از بازار است که بر روی یک نیاز یا کالای ویژه متمرکز شده‌است.

استراتژی Niche Marketing (نیچ مارکتینگ، نیش مارکتینگ،بازاریابی جاویژه یا بازاریابی گوشه ای)، یعنی دست گذاشتن روی بخش کوچکی از بازار هدف که رقیب‌های بزرگ‌تر هنوز نیازهای آن‌ها را برطرف نکرده‌اند. این بخش ها را با نام گوشه های دنج بازار می شناسند.

نیچ مارکتینگ یک استراتژی کارآمد و موثر برای کسب و کارهای نوپا و کوچکی است.که می خواهند با صرف بودجه کم، محصول یا خدمتشان را به بخش خاصی از بازار معرفی کرده، به فروش برسانند.و شانس خود را برای رقابت با شرکت های بزرگ افزایش دهند.

چرا باید از تکنیک نیچ مارکتینگ استفاده کنیم؟

نیچ مارکتینگ چیست؟

شما در ابتدای کار نباید تمرکزتان را روی تمام بازار بگذارید.بلکه با هدف قرار دادن بخش مشخصی از بازار میتوانید بهتر عمل کنید. یعنی اگر میخواهید محصولی را به فروش برسانید نباید در ابتدای کار، هر کالایی را که به ذهنتان می رسد، برای فروش جمع آوری کنید.بلکه باید به سراغ گوشه ای از بازار بروید.که کمپانی های بزرگ به دلیل مشغله های بزرگی که دارند ، به آن بخش از بازار توجهی نکردند. اگر شما به آن بخش کوچک بازار توجه کنید.و به فروش آن محصولات یا خدمات بپردازید ، به احتمال زیاد موفق میشوید.

همیشه خودتان را جای مشتری بگذارید و از دید آنها نگاه کنید، مردم به کسانی که در یک حوزه متخصص هستند بیشتر اعتماد میکنند، به خصوص اگر فعالیت شما حول نیازهایی باشد که دیگران به آن کمتر توجه می کنند.

به طور مثال فرض کنید قصد ورود بازار تولید کفش را دارید. در این شرایط شما با بازار اشباع شده از برندهای معروف و تولیدکننده های کوچک روبه رو خواهید بود. حال اگر تمرکز خود را بر روی تولید کفشهای طبی مخصوص بیماران دیابتی یا کفش های مخصوص کوهنوردی قرار دهید،.در واقع با تمرکز بر بخش کوچکی ار بازار تولید کفش و.به دلیل کوچکتر شدن دایره ی رقابت، شانس شما برای موفقیت بیشتر خواهد بود.

بنابراین حتما در ابتدای کار، بازار هدف خود را کوچکتر کرده و سعی کنید در آن زمینه بهترین باشید. سپس زمانیکه در آن زمینه حرفه ای شدید و اعتبار لازم رو بدست آوردید با احتیاط می توانید با احتیاط کار خود را گسترش داده.و به تدریج بازار هدف خود را گسترده تر کنید.

 

نیچ مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

نیچ مارکتینگ چیست؟

کسب درآمد از طریق نیچ مارکتینگ

حالا که تصمیم گرفتید به سراغ مخاطب‌هایی بروید که شاید هیچ وقت کسی به نیاز‌هایشان توجهی نداشته است. مطمئن باشید مزیت‌های خیلی خوبی را برایتان به همراه دارد.که برخی از آن‌ها رادر این قسمت با هم بررسی می‌کنیم.

بازار رقابتی خلوت تر

خیلیها شاید به کاری که شما میخواهید در گوشه ای از بازار شروع کنید. توجهی نکردند و خیلی از مشتری ها منتظر آن محصول هستند. بنابراین زمانی که شما بعنوان فروشگاه آنلاین آن دسته از محصول را بعنوان هدف قرار میدهید، شانس موفقیتتان زیاد است.

نیاز به سرمایه کمتر

وقتی بخش کوچکی از بازار را در نظر بگیرید، دیگر لازم نیست برای جمع آوری محصول هزینه های هنگفت بپردازید. بلکه می‌توانید با سرمایه خیلی کمتری نسبت به کسب و کارهای بزرگ، شروع به کار کنید.

همچنین رشد این نوع از کسب و کارها، در مقایسه با دیگر شرکت‌های نوپا، بیشتر و سریع‌تر است. آن هم به این دلیل که جامعه هدف کاملاً مشخصی دارند و می‌توانند راحت‌تر خود را در آن معرفی کنند.

برندسازی راحت تر

نیچ مارکتینگ چیست؟

به طور کلی، برندسازی کار زمان‌بر و مشکلی است، به خصوص که کسب و کارهای زیادی روی کار آمده‌اند.و هر کدام سعی می‌کنند خود را به عنوان برند برتر معرفی کنند، اما زمانی که از تکنیک نیچ مارکتینگ استفاده می‌کنید.و بازار هدف کوچکی را انتخاب می‌کنید، می‌توانید برندسازی بهتری را با هزینه بسیار کمتر انجام دهید.

افزایش وفاداری مشتریان

مزایا نیچ مارکتینگ

در واقع شما چیزی را به مشتری عرضه می کنید.که در کمپانی های بزرگ نیست و همین باعث وفاداری مشتری میشود.

ضمن اینکه شناخته شدن به عنوان یک برند متخصص در زمینه‌ی یک محصول یا خدمات خاص،.باعث می‌شود احتمال این که مشتریان، محصول شما را به دیگران معرفی کنند بالا برود.

تثبیت موقعیت در بازار

مزایا نیچ مارکتینگ

تثبیت موقعیت در نیچ مارکت می‌تواند به کسب ‌وکار شما کمک کند.تا با اطمینان خاطر ، خدمات خود را در بازارهای جدید و وسیع تری گسترش دهد.

کسب رضایت آسان تر

کاهش دایره ی رقابت در نیچ مارکتینگ باعث می شود.کمتر با سایر برندها مقایسه می‌شوید و در نتیجه امکان کسب رضایت مشتری بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین بسیاری از این مشتریان، به مشتریان ثابت تبدیل خواهند شد.

البته توجه داشته باشید که برای کسب رضایت بیشتر، همواره محصولات یا خدمات خود را ارتقا دهید.

و اما نکته پایانی

نیچ مارکتینگ چیست؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، نیچ مارکتینگ روشی کارآمد.برای شرکت ها و کسب و کارهای نوپا یا با بودجه اندک است. برای بهتر دیده شدن خوب بگردید و گوشه‌ دنج بازار خودتان را پیدا کنید. موفقیت یک برند یک شبه حاصل نمی‌شود و شما در همان ابتدای کار نمی‌توانید کل بازار را پوشش دهید. نیچ مارکتینگ استراتژی است که به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر دیده شوید.و سود بیشتری از یک محصول ویژه به دست بیاورید.

البته به یاد داشته باشید که استراتژی نیچ مارکیتنگ برای طولانی مدت مناسب نیست.

به تدریج که در بازار تجربه‌ خوبی به دست آوردید.کم کم کسب و کار خود را گسترش دهید و برای ورود به بازاریابی دیگر تلاش کنید.

با تشکر از اینکه تا انتهای این مقاله همراه بودید.


برای خواندن مقالات بیشتر به اینجا سر بزنید

برای خواندن خلاصه این مطلب به اینجا سر بزنید

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *