نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی و خرید اینترنتی مطمئن

چگونه با خیال راحت از سایت خرید کنیم 

امروز با مطلبی در خدمت شما هستیم تا بررسی کنیم چگونه می توان با خیال راحت از یک سایت اینترنتی خرید کرد موارد لازم برای برای بررسی هر سایت تا خرید اینترنتی در خدمت شما خواهیم بود .و توضیح کاملی راجع به نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) هر سایت را بررسی می کنیم . 

نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) چیست ؟

یكی از عوامل مهم توسعه تـجارت الكترونیكی، ایـجاد اعتماد و اطمینان در میان كاربران خدمات الكترونیكی می بـاشد.با توجه به بررسی های انجام گرفته، مهمترین عوامـل مراجعه و اعتماد خـریداران به کسب و کار های ایـنترنتی. به شرح ذیل می باشند:

  •  شناسایی مالك کسب و کار و امكان مراجعه در صورت بروز اشكال.
  •  كامل و صحیح بودن اطلاعات كالا یا خدمات ارائه شده.
  •  گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
  •  واضح بودن روند برگرداندن كالا و بازپس گیری پول.
  •  محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.
  •  تایید امنیت سایت توسط یك موسسه و مركز ملی اعتماد.

طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی . توسط یك موسسه و مركز ثالث . بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی را دارد . در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد . و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شو د . می تواند برای شكایت از کسب و کار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.

در ایران مركز توسعه تجارت الكترونیكی . مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.

اعطای نماد اعتماد الكترونیكی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند كردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الكترونیكی به شكل یك علامت در سایت‌هایی كه از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایت‌های تجاری در كشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الكترونیكی خواهد بود. به نحوی‌كه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌كه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف كنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می كنند.

خریداران می باید با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تایید، از صحت نماد اعتماد الكترونیكی به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند.

چگونه بفهمیم یک سایت نماد اعتماد الکترونیکی دارد ؟

ابتدا باید توجه کنیم که در پایین یا بالای هر سایت علامت نماد اعتماد الکترونیک که در تصویر زیر مشاهده می کنید باید وجود داشته باشد ولی توجه داشته باشید که فقط به همین عکس نمی‌توان اکتفا کرد.

 برای مطمئن شدن از یک سایت ابتدا باید آدرس سایت مورد نظر را در سایت اینماد مورد جستجو قرار دهیم تا مطمئن شویم که سایت مورد نظر از این نماد استفاده می کنند و یا فقط در حال کلاهبرداری از مشتریان اینترنتی است .

 

برای فهمیدن اینکه یک سایت واقعاً از نماد اعتماد الکترونیک استفاده می کند ابتدا وارد سایت سایت نماد اعتماد الکترونیک می شویم برای ورود به این سایت بر روی اینجا کلیک کنید سپس نام سایت و یا نام فروشگاه را جستجو کرده تا متوجه شویم که سایت در سیستم نماد اعتماد الکترونیک ثبت شده باشد .

دقت داشته باشید که ممکن است سایت مورد نظر یک صفحه شبیه به صفحه نماد الکترونیک ساخته باشد تا مشتریان خود را گمراه کرده و به آنان اطمینان الکی راجع به نماد الکترونیک دهد . بنابراین دقت داشته باشید که فقط از طریق  این لینک وارد سایت شده و سایت مقصد را بررسی کنیم و به کلیک روی نماد اعتماد الکترونیک داخل سایت اکتفا نکنید .

 اگر نام سایت را جستجو کرده و یا دامنه سایت را در سایت نماد اعتماد الکترونیک پیدا نکردید ولی همچنان داخل سایت از نماد اعتماد الکترونیکی استفاده شده است مطمئن باشید که سایتی که از آن خرید می کنید مطمئناً فقط قصد کلاهبرداری از شما را دارد. 

زمانی که یک سایت توسط یک شرکت برنامه نویسی طراحی می شود شرکت و طراحان سایت موظف هستند که در صورت وجود فروش اینترنتی برای گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی اقدام کند.  گروه لایت کمپانی برای تمامی سایت های فروشگاهی خود از این نماد استفاده کرده و به صورت رایگان برای تمام مشتریان خود نماد اعتماد الکترونیک مختص خودشان را دریافت می کنند تا مشتریان بتوانند به سادگی از خرید خود اطمینان داشته باشند.

بررسی سوابق عملكرد كسب و كار

سوابق عملكرد كسب و كار در سایت اینماد

در این قسمت شما میتوانید مطابق تصویر مشاهده کنید که سایت مورد نظر شما نسبت مشتریان قبلی شکایتی نداشته باشد . و یا اینکه در صورت وجود مشکل تاخیر در بررسی مشکل شما به وجود نیاید. 

همچنین شما می توانید در قسمت چپ این  تصویر مشاهده کنید . که سایت مورد نظر شما در بازار کار چند سال سابقه برای خود ثبت کرده است . مسلم است که سایت هایی که سابقه بیشتری دارند اطمینان بیشتری برای خریداران خود ایجاد می کنند.

بررسی اطلاعات تماس

بررسی اطلاعات تماس یک سایت

 

همچنین در قسمت پایین سایت اینماد . شما می توانید از شماره واقعی یک سایت و مکان دقیق آن در کشور مطلع شوید .  تا در صورت بروز مشکل میتوانید به صورت حضوری مراجعه کرده و خواسته های خود را مطالبه کنید.

آیا می خواهید در نماد اعتماد الکترونیک شکایت کنید ؟

شکایت در سایت اعتماد نماد الکترونیک

 

ممکن است شما نیز در سایت دچار مشکل شده و یا در خرید خود ناموفق باشید. معمولاً ممکن است به علت فعال نبودن مدیریت سایت . و در بسیاری از موارد مشکلی در طراحی سایت که توسط شرکت های نامعتبر تنظیم و طراحی شده اند.  توانایی برآوردن خواسته‌های کاربران اینترنتی را نخواهند داشت.

 اگر شما نیز با یکی از این این سایت ها مواجه شده اید و درخواست ثبت شکایت دارید . میتوانید در قسمت زیرین سایت اینماد در همین برگه شکایت خود را ثبت کرده و به صورت قانونی پیگیری کنید.

Tags: No tags

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *