طراحی سایت آموزشی

طراحی سایت آموزشی(نکات مهم)

 طراحی سایت آموزشی

 طراحی سایت آموزشی ایده‌ای بسیار مناسب برای شرایط امروز جوامع است. آموزش آنلاین کار فرهنگی است که می‌توانید درآمد بسیار خوبی از آن به دست آورید. آموزش عنصر اصلی و کلیدی برای بشریت است. افراد امروزه این شانس را دارند که در عصر دیجیتال زندگی کنند و هزاران آموزش غیرحضوری در اینترنت وجود دارد که می‌توانید در خانه آنها ببینید. شما با سایت های آموزشی می‌توانید، کتاب بخوانید، محتوای آموزشی تماشا کنید، دانش خود را بروز کنید.

 حتی گرفتن گواهینامه کاملاً از طریق اینترنت، بدون نیاز به رفتن به کلاس وجود دارد. گاهی هزینه‌های دوره‌های آموزشی که در سایت های آموزشی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، بسیار پایین‌تر از کلاس های حضوری است. اما چگونه باید سایت آموزشی طراحی کرد که موفق باشد؟ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ در این مقاله، به تمام این سؤالات پاسخ خواهیم داد، در ادامه با ما همراه باشید:

 نکات طراحی سایت آموزشی

 وب‌سایت‌های آموزشی به‌عنوان پلتفرم‌های تعاملی برای ارائه اطلاعات به دانشجویان آینده، دانشجویان فعلی، معلمان، والدین و کسانی که می‌خواهند حرفه جدیدی بیاموزند عمل می‌کنند. برای طراحی یک وب سایت آموزشی موفق نیاز به رعایت ویژگی‌های مختلفی همچون توازن بخش‌های مختلف و سازماندهی مناسب آنها، طراحی ساده، توجه به صفحه پروفایل و صفحات جستجوی دوره‌ها، اضافه کردن ویژگی‌هایی همچون قابلیت سفارشی سازی، جامعه سازی و برنامه ریزی برای بهبود تجربه کاربری و… است.

 اهمیت طراحی سایت آموزشی

 وب سایت های آموزشی یک پلتفرم تعاملی بزرگ برای ارائه اطلاعات مختلف به افراد مختلف است: دانشجویان آینده، دانشجویان فعلی، معلمان، والدین، کسانی که می‌خواهند حرفه جدیدی بیاموزند و غیره. تمام بخش‌ها باید به خوبی توازن داشته باشند و سازماندهی شده باشند، تا کاربران بتوانند به راحتی همه چیزی که نیاز دارند را پیدا کنند.

 علاوه بر این، وب سایت های آموزشی می‌توانند تجربه یادگیری انعطاف‌پذیرتری را ارائه دهند. کاربران می‌توانند با سرعت یاد بگیرند، دوره‌هایی که می‌خواهند را انتخاب کنند. این انعطاف‌پذیری به‌خصوص برای کسانی که مسئولیت‌های دیگری مانند کار یا تعهدات خانوادگی دارند، مفید است.

اهمیت طراحی سایت آموزشی

اهمیت طراحی سایت آموزشی برای مؤسسات آموزشی

دانشجویان و والدین آنها قبل از ثبت نام در موسسه آموزشی معمولا در اینترنت نان آن موسسه را جست و جو می کنند تا اطلاعات بیشتری درباره ی آن موسسه بدست آورند. برای تصمیم گیری صحیح، آنها نیاز به اطلاعات در مورد مدیریت و زیرساخت ها، همچنین در مورد دوره ها و خدمات ارائه شده دارند. داشتن سایت تضمین می کند که آیا آن سازمان مناسب برای آنها و فرزندانشان است یا نه. ازین طریق اعتبار موسسه ی شما نیز بالاتر می رود.

به علاوه، وب سایت های آموزشی می توانند حس جامعه سازی را در میان دانش آموزان فراهم کنند. از طریق انجمن های بحث، اتاق های گفت و گو و پلتفرم های رسانه های اجتماعی، کاربران می توانند با دانش آموزان دیگر ارتباط برقرار کرده و تجربیات، ایده ها و دانش خود را به اشتراک بگذارند. این جنبه ساخت جامعه وب سایت های آموزشی می تواند تجربه یادگیری را تقویت کندوب سایت یک بازتاب از تصویر حرفه ای مؤسسه است، طراحی ساده آن باید باعث تشویق بازدید کننده به مطالعه بیشتر شود و او را در وب سایت نگه دارد.

 سایت آموزشی فروش آنلاین دوره ها

 سایت های بازار آنلاین دوره های آموزشی، یک بازار کار برای دانشجویان و معلمان با حساب های شخصی هستند که در آنها اطلاعات زیادی در مورد دوره های مختلف دریافت می کنند. یک ویژگی ممتاز این نوع وب سایت ها، توجه به صفحه پروفایل و صفحات جستجوی دوره ها است. دانشجوها به سرفصل های دوره توجه می کنند و می خواهند محتوای آنها را درک کنند و مدت آنها را ببینند. فرآیند انتخاب وب سایت آموزشی، یک وظیفه جذاب ولی زمانبر برای کاربران است. بنابراین، وظیفه ما به عنوان طراح سایت آموزشی، کمک به کاربران در جستجو با اضافه کردن برخی ویژگی های طراحی خاص به وب سایت آموزشی شما است. که سایت آموزشی شما را متمایز می کند.

ویژگی های ضروری برای طراحی سایت آموزشی

طراحی سایت آموزشی موفق نیازمند رعایت ویژگی های خاصی است. در زیر، به برخی از ویژگی های ضروری برای طراحی سایت آموزشی اشاره شده است:

۱- توانایی پاسخ به نیازهای مختلف کاربران: وب سایت آموزشی باید بتواند به نیازهای مختلف کاربران، از جمله دانشجویان آینده، دانشجویان فعلی، معلمان، والدین و کسانی که می‌خواهند حرفه جدیدی بیاموزند، پاسخ دهد.

۲- طراحی ساده و کاربرپسند: طراحی یک وب سایت ساده و کاربرپسند به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی به اطلاعات موردنظر دسترسی پیدا کنند.

۳- صفحه پروفایل: وجود صفحه پروفایل برای هر کاربر، شامل دانشجویان و معلمان، به آنها این امکان را می‌دهد تا اطلاعات خود را مدیریت کنند.

۴- صفحات جستجوی دوره ها: صفحات جستجوی دوره ها باید طوری طراحی شوند که کاربران به سادگی به دوره های مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

۵- قابلیت سفارشی سازی: امکان سفارشی سازی وب سایت براساس نیازهای مختلف کاربران، از جمله قابلیت اضافه کردن دوره ها و تنظیمات فردی، بسیار حائز اهمیت است.

۶انجمن سازی: ایجاد جامعه سازی بین دانشجویان و معلمان با استفاده از انجمن ها، گروه های مطالعاتی و… به کاربران این امکان را می‌دهد تا از تجربیات همدیگر استفاده کنند.

۷- برنامه ریزی: برنامه ریزی مناسب برای فعالیت‌های آموزشی مانند تاریخچه دوره ها، ساعات کلاس و… به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی ترتیبات خود را برای شرکت در دوره ها پیدا کنند.

بیشتر بخوانید:قیمت طراحی سایت در سال 1402

طراحی سایت آموزشی شامل چیست؟

موارد مهمی وجود دارد که باید در سایت های آموزشی رعایت شود. در ادامه به توضیح کامل آن می پردازیم:

استفاده از تصاویر و ویدیو در سایت آموزشی

تصاویر و ویدئو ها نقش بسیار مهمی در طراحی سایت آموزشی دارند و تقریبا نیمی از جذابیت سایت به تصاویر آن وابسته است.  ظاهر سایت شامل طرح بندی، رنگ ها، تصاویر و فونت های استفاده شده در طراحی سایت آموزشی است. تمام این عوامل باید در هنگام ساخت وب سایت مورد توجه قرار گیرند زیرا به ایجاد تاثیر مثبت در کاربران کمک می کنند.

صفحه ی ثبت نام کاربران

کاربران بعد از وارد شدن به سایت شما باید ثبت نام کنند تا بتوانند در دوره های آموزشی شما شرکت کنند.(ترکیبی از شماره تلفن / ایمیل + رمز عبور) برای کاربران لازم است.  پروفایل دانشجویان و معلمان باید متفاوت و دارای ویژگی های مختلف باشد.

داشبورد

داشبورد، فضای کار برای دانشجویان و معلمان است که در آن پیشرفت دوره را پیگیری کرده و بازخورد دریافت می کنند. با استفاده از داشبورد، دانشجویان تعداد دوره های ثبت نام شده، تعداد ساعت در دسترس و غیره را بررسی می کنند. معلمان می توانند دوره های اضافی را بررسی کرده، امتیازات، ترافیک و درآمد خود را پیگیری کنن

ناوبری مناسب در طراحی سایت

مهمترین و پایه ای ترین فرم ناوبری در سایت شما، منوی اصلی است که در هدر  یا سرصفحه قرار دارد. باید ساده با تعداد محدودی گزینه باشد. علاوه بر این، به ناوبری وب سایت، به ویژه صفحاتی مانند ثبت نام و مشاهده برنامه ها / دوره ها، فراخوان باید توجه ویژه ای شود.

یک ناوبری خوب مانند راهنما است. کاربران همیشه نمی دانند باید به کدام قسمت بروند، بنابراین مهم است تا چند گزینه به آنها ارائه دهید. اگر کاربران به برای یافتن محتوای مورد نظر خود در وب سایت شما گیج شوند، ممکن است به جستجوی سایت دیگری بپردازند که به آنها آنچه می‌خواهند، بدهد.

قرار دادن پیام مناسب در سایت

هر وب سایت آموزشی باید پیام مناسب را به بازدیدکنندگان خود منتقل کند. مردم می خواهند مطمئن شوند که وب سایت آموزشی قابل اعتماد است و تمام انتظارات آنها را برآورده می کند. پیام وب سایت در ایجاد بهترین تصویر و برند بسیار حائز اهمیت است.

طراحی سایت آموزشی باید متناسب باشد

به طور طبیعی، وب سایت‌های آموزشی باید حاوی اطلاعات جذاب باشند، بنابراین کاربران نیازی ندارند تا به صفحاتی نیمه خالی مراجعه کنند. اما استفاده از فونت‌های سنگین و اضافه کردن دکمه‌های بیشمار به صفحه اصلی ضروری نیست. به جای آن، از فونت‌های خوانا و دکمه‌های جذاب استفاده کنید. اطلاعات جذاب را به صورتی  ارائه دهید تا کاربران بتوانند به راحتی آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند. با این حال، وب سایت شما می‌تواند اطلاعاتی را ارائه دهد که قابل استفاده و مفید باشد، اما طراحی مناسب به شما کمک می‌کند تا تجربه کاربری بهتری  فراهم کنید.

استفاده از محتوای جذاب و مرتبط

سایت‌های آموزشی عالی، بسترهایی کامل برای میزبانی محتوای تصویری و صوتی هستند. بسیاری از افراد از مواد تصویری به جای متون سنتی استقبال می‌کنند. راه‌اندازی راهنماها، آموزش‌ها و سخنرانی‌های مفید برای تعامل با دانشجویان بارگذاری شود. علاوه بر این، می‌توانید از سایت خود به عنوان یک کتابخانه استفاده کنید، جایی که شما مواد درسی، فهرست خواندنی‌ها و حتی از طریق انجمن‌های داخلی با دانشجویان ارتباط برقرار کنید. همچنین، ویدیوهای جذابی را تهیه کنید که از طریق اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی پیام خود را منتشر کنید.

طراحی سایت آموزشی جذاب

وب سایت آموزشی باید انعطاف پذیر باشد

به عبارت دیگر، وب سایت خود را منعطف کنید. روندها به سرعت تغییر می‌کنند، بنابراین برای فهمیدن اینکه چه چیدمان اطلاعاتی بهتر است تا مخاطبان به سایت شما علاقه‌مند شوند، آزمایش و بهینه‌سازی مداوم الزامی است. همچنین، بهتر است مواد خود را در صفحاتی طراحی شده به ویژه برای این مواد قرار دهید.

یک وب سایت آموزشی مکانی است که توسط انواع مختلفی از افراد بازدید خواهد شد. به همین دلیل طراحی یک وب سایت آموزشی، یک پروژه بسیار جدی است، زیرا تأثیری که می‌خواهیم داشته باشیم باید به گونه‌ای باشد که انواع مختلفی از افراد را جذب کند. و نه تنها برای جذب آنها، بلکه برای مفید بودن برای آنها نیز باید بکار گرفته شود.

زیرا مخاطبان هدف خاصی ندارند و عملاً امکان ندارد آنها را محدود کنید، گاهی اوقات حتی بهترین طراحان وب هم مشکلاتی را در هنگام طراحی چنین وب سایتی دارند.

 هدف‌ها را به طور واضح تعریف کنید

آغاز یک وب سایت بسیار شبیه به آغاز کسب و کار است. در ابتدا، شما باید اهدافی داشته باشید، و سپس باید در مورد مخاطبان هدف فکر کنید. قبلاً به شما گفته‌ایم که تعیین مخاطبان هدف در هنگام ایجاد یک وب سایت آموزشی بسیار دشوار است، اما دوباره در نظر بگیرید که آیا وب سایت برای دانش‌آموزان جوان یا بزرگسالان و غیره طراحی شده است.یا خیر

در نهایت، تنها کاری که باید انجام دهید، برنامه‌ریزی نمای ظاهر وب سایت، ویژگی‌های آن، تعیین بودجه که برای این پروژه در دسترس خواهد بود و غیره است.مهم است که پس از داشتن اهداف واضح، به آنها پایبند باشید.

اهمیت رنگ ها در طراحی سایت آموزشی

شما باید توجه کنید که رنگ‌ها با هدف کاملاً همخوانی داشته باشند. سبز، قهوه‌ای، آبی و سفید بیشترین استفاده را در وب سایت‌های آموزشی دارند.

  • در نظر داشته باشید که سن و جنسیت افرادی که در ابتدا به وب سایت سر خواهند زد، چیست.
  • در نظر بگیرید که آیا یک وب سایت بیشتر توسط افرادی با فرهنگ یا دین خاص بازدید خواهد شد.
  • همچنین، نوع آموزشی که شما ارائه خواهید کرد، را در نظر بگیرید.

یک رنگ اصلی را برای غالب شدن انتخاب کنید، سپس تعدادی رنگ دیگر را که حضور دارند، تعیین کنید. برای انتخاب رنگ‌های تکمیلی، از چرخه رنگ استفاده کنید.

فراموش نکنید که عکس‌های زیادی وجود خواهد داشت، بنابراین رنگی که انتخاب می‌کنید، نباید خیلی رنگارنگ باشد.

استفاده از سبک مینیمالیستی

یک وب سایت نباید خیلی ساده و یکنواخت باشد، اما اگر زیادی رنگ، عکس و صفحه داشته باشد، ممکن است خسته کننده باشد.

بنابراین، سعی کنید تعادل را رعایت کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سبک مینیمال مقاله طراحی سایت مینیمال را بخوانید.

توجه به صفحه اصلی در طراحی سایت

صفحه اصلی، صفحه ای است که همه کسانی که وب سایت را بازدید می‌کنند، با آن روبرو می‌شوند، در حالی که صفحات دیگر را حتی در صورتی که صفحه اصلی را دوست نداشته باشند، نمی‌بینند.

اولین چیزی که به آن توجه کنید، انتخاب رنگ‌ها، عکس‌ها و  چیزهای دیگری است که ظاهر جذابی را به وجود می‌آورند. سپس باید به ساختار خوب آن توجه کرد.اگر چه طراحی بسیار مهم است تا توجه مردم را جلب کند، اما اطلاعات ساختاری خوب، باعث می شود افراد سایت شما را ترک نکنند. صفحه اصلی باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که رسیدن به هر بخش دیگر از سایت از طریق آن آسان باشد، اما نباید با زیربخش‌های زیادی شلوغ باشد.

نسخه موبایل

نسخه موبایل باید به همان اندازه نسخه کامپیوتر خوب باشد. در حقیقت، نسخه موبایل از اهمیت بیشتری برخوردار است. ما همگی از تلفن همراه خود بیشتر از کامپیوتر استفاده می‌کنیم، به این معنی که تقریباً 70 درصد ترافیک اینترنتی از طریق تلفن همراه انجام می شود.

بنابراین، شما باید یک نسخه بهینه شده و خوب برای تلفن همراه خود ایجاد کنید که دانش‌آموز، معلم، و یا هر شخص دیگری بتواند به تمام بخش‌ها دسترسی داشته باشد.اگر وب سایت برای تلفن همراه بهینه نشود و زمان لود آن طولانی باشد، ترافیک وب سایت شما افت میکند.مهم نیست که وب سایت برای دانشگاه، مدرسه دبیرستانی یا دوره زبان باشد، باید حتماً نسخه موبایل وجود داشته باشد. علاوه بر این، همه این موارد تأثیری در بهینه‌سازی موتورهای جستجو خواهند داشت.

داشتن بخش وبلاگ

داشتن یک وبلاگ به چندین دلیل مفید است.  نشان می‌دهد که شما فعال هستید و برای به‌روزرسانی وب سایت خود تلاش می‌کنید، همچنین نشان می‌دهد که شما به روز هستید و در مورد اطلاعات روز حرفی برای گفتن دارید.این نوع وبلاگ نیز بهینه سازی SEO عالی برای وب سایت شما به ارمغان می آورد. به بهترین شکل ممکن به صفحات وب سایت شما در موتور های جستجوی کمک می کند. به عنوان یک وب سایت آموزشی، شما نباید اطلاعات نادرست و تأیید نشده در وبلاگ خود قرار دهید. این موضوع می‌تواند بر اعتبار شما آسیب بسیار بزرگی وارد کند.

بخش “درباره ما” وبسایت

بخش “درباره ما” بسیار مهم است زیرا افراد می‌خواهند چشم انداز و همچنین افرادی که در پشت وب‌سایت قرار دارند را ببینند.

این اطلاعات  شامل استادان و تمامی همکاران دیگر است، در این صورت لازم است هر یک از آنها به همراه اطلاعات تماس، دپارتمانی که به آن تعلق دارند و موارد مشابه ذکر شوند.

اشتباهات رایج در طراحی سایت آموزشی

محتوای خسته‌کننده

ارائه اطلاعات نادرست

تمرکز فقط بر متن

عدم رعایت قوانین و مقررات

وب‌سایت پیچیده و دشوار برای استفاده

طراحی سایت آموزشی با لایت کمپانی

شرکت لایت کمپانی با سال ها تجربه در زمینه طراحی سایت فروشگاهی،سایت شرکتی،سایت های برنامه نویسی شده و وردپرسی،  با اسفاده از نیرهای متخصص و مجرب، با رعایت تمام نکات گفته شده برای طراحی سایت آموزشی، سایتی کاملا سفارشی با توجه به نیاز شما طراحی می کند.برای مشاهده نمونه کارها به سایت لایت کمپانی مراجعه کنید.

Tags: No tags

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *