دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال مارکتینگ(Digital Marketing)

امروزه به لطف پیشرفت‌های روزافزون و لحظه‌ای تکنولوژی، امکان استفاده از اینترنت به راحتی در دسترس همه مردم قرار گرفته و هر روز بر کاربران این دنیای نسبتاً مجازی افزوده می‌شود. درواقع، این افزایش در کنار تغییرات گسترده‌ای انجام شده که بر زندگی روزمره ما سایه انداخته و به نوبه خود بر سبک و سیاق نحوه خرید کردن مردم نیز تأثیر گذاشته است؛ تا جایی که بازاریابی سنتی، به معنی بازاریابی بدون استفاده از ابزارها و کانال‌های دیجیتال، دیگر به اندازه بازاریابی دیجیتال مارکتینگ موثر نیست.

چیزی که همیشه در بحث بازاریابی اهمیت داشته، برقراری ارتباط با مخاطب، یا به زبان خودمانی، چسباندن نان به تنور داغ در زمان و مکان مناسب بوده است. اگر بخواهیم همین سیاست را در دنیای مدرن پیاده کنیم، باید در جایی با مشتری ارتباط برقرار کنیم که وقت زیادی را در آن سپری می‌کند: «اینترنت».

دیجیتال مارکتینگ

به طور کلی دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی ای گفته می شود که با استفاده از تاکتیک ها و کانال های دیجیتالِ متعدد، برای افزایش تعامل با مخاطبانِ هدف، در جایی که آنها بیشترین وقت خود را میگذرانند صورت گیرد؛ از وبسایت شرکت گرفته تا یک تبلیغ بنری دیجیتال ، بازاریابی ایمیلی ، بروشورهای آنلاین و طیف وسیعی از تاکتیک ها که همگی زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند .

دیجیتال مارکتینگ

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

ارتباط بین انسان و وسایل الکترونیکی، روز به روز در حال افزایش است و در آینده‌ای نزدیک، استفاده از این وسایل در تمام فعالیت‌های روزانه انسان نقش خواهد داشت. از این‌رو، اهمیت و تأثیر بازاریابی دیجیتال روز به روز افزایش می‌یابد. نادیده گرفتن این موضوع، جذب مشتریان بیشتر را برایتان تقریباً غیرممکن و در نتیجه، کسب و کار شما از دیگر رقبا عقب می‌ماند.

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

بازاریابی سنتی به تبلیغاتی شامل آگهی‌ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامه‌ها و غیره می‌پردازد. در این روش هزینه‌های تبلیغاتی بسیار گران و گزاف هستند و چون نمی‌توان جامعه خاصی را هدف قرار داد، گاهی این هزینه‌ها هدر می‌روند. اندازه‌گیری نتایجی که از این نوع بازاریابی عایدتان می‌شود بسیار سخت و دشوار است. همچنین این روش برای برندسازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف، چندان مناسب نیست.

در مقابل بازاریابی دیجیتال روشی مدرن است که در آن محصولات و خدمات‌تان را با روش‌هایی مثل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، سئو، PPC یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) و… تبلیغ می‌کنید. در این نوع بازاریابی هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند و به دلیل امکان هدف‌گیری مشخص مشتری، برندسازی بسیار کارآمد و سریع است. همچنین اندازه‌گیری بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است.

تاکتیک ها و نمونه ای از دیجیتال مارکتینگ

یک بازاریاب دیجیتال خوب یا کسی که به هر نحوی در این زمینه فعالیت می‌کند باید درک روشن و درستی از تأثیر انواع مختلف بازاریابی دیجیتال بر تحقق اهداف اصلی خود داشته باشد؛ به عبارت دیگر، به‌منظور بهره‌برداری حداکثری از روش‌ها و کانال‌های رایگان و پولی دیجیتال موجود و اجرای کمپین ها و سیاست های موثرتر باید بدانید که به دنبال چه چیزی هستید و برنامه داشته باشید.

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

انواع مختلفی از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. این کانال‌ها پلتفرم‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای دستیابی به مخاطبان هدفی که متناسب با برند، محصول یا خدمات‌تان هستند، استفاده کنید و به اهداف بازاریابی خود نزدیک شوید.

به خاطر داشته باشید که هیچ نوع ذاتاً بهتر از دیگری نیست؛ بسته به شرایط و نیازهایتان باید بدانید که از کدام کانال بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و سپس بهترین شیوه‌ها را برای رسیدن به یک هدف خاص اجرا کنید. بیشتر اهداف شما احتمالاً مربوط به ایجاد سرنخ، افزایش آگاهی از برند، بهبود نرخ تبدیل و در نهایت، فروش بیشتر خواهد بود. به‌علاوه شما می‌توانید ترکیبی از استراتژی‌ها را برای اهداف مختلف در نظر بگیرید و با هم ترکیب کنید.

در ادامه به چند مورد  از این شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم و خواهید دید که کدام‌ یک بیشترین پتانسیل را برای رفع نیازهای کسب‌ وکار و مخاطبان شما دارد.

  • بازاریابی محتوا
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • جستجوی پولی
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • محتوای حمایت شده
  • روابط عمومی آنلاین
  • بازاریابی درونگرا
  • افیلیت مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی از بهترین انواع شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است. معمولاً کسب‌وکارها با تبلیغ محصولات، خدمات یا برند خود را به بازار عرضه می‌کنند. با بازاریابی محتوا، تمرکز خود را به ارتقای ارزش خود از طریق محتوای مرتبط و مفید معطوف می‌کنید. بازاریابی محتوا منجر به نتایج، افزایش اعتماد و ایجاد آگاهی از برند می‌شود. با انتشار محتوای باکیفیت، خود را به‌عنوان یک مرجع در حوزه کاری خود معرفی می‌کنید. محتوای عالی همچنین به‌احتمال‌زیاد به اشتراک گذاشته می‌شود و به آن ارجاع داده می‌شود و شهرت شما را هم در بین مشتریان و هم در میان متخصصان صنعت افزایش می‌دهد. بازاریابی محتوا انواع مختلفی از محتوا را در برمی‌گیرد. وبلاگ‌ها، ویدیوها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، کتاب‌های الکترونیکی، بروشورها، اینفوگرافیک‌ها، مطالعات موردی و غیره همگی نمونه‌هایی از انواع محتوای محبوب در وب هستند.

بهینه سازی موتورهای جستجو(SEO)

بیش از 90 درصد از تجربیات آنلاین افراد با یک جستجوی آنلاین ساده از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل آغاز می‌شود و از آن برای تحقیق، خرید و سرگرمی استفاده می‌کنند. زمانی که افراد به دنبال محصولات یا خدمات می‌گردند، تمایل دارند با هرکسی که رتبه بالاتری دارد پیش بروند. با سئو می‌توانید در صفحه نتایج موتور جستجو (مانند گوگل) برای مرتبط‌ترین کلمات کلیدی خود رتبه‌بندی کنید و در این راه به تعداد زیادی از خریداران یا مصرف‌کنندگان بالقوه دسترسی یابید. وب‌سایت خود را با بهینه‌سازی درون صفحه (One-Page Seo) و خارج از صفحه (Off-Page Seo) بهینه کنید.

بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

اتوماسیون  به نرم افزار یا مجموعه برنامه‌نویسی‌هایی اطلاق می‌شود که عملیات اصلی بازاریابی دیجیتالی شما را خودکار می‌کند. بسیاری از بخش‌های بازاریابی می‌توانند کارهای تکراری را که در غیر این صورت به صورت دستی انجام می‌دهید را خودکار کنند. مانند:

  • خبرنامه های ایمیل:

    اتوماسیون ایمیل فقط به شما این امکان را نمی‌دهد که به طور خودکار برای مشترکین خود ایمیل ارسال کنید؛ بلکه به شما کمک می‌کند فهرست مخاطبین خود را به صورتی تنظیم کنید که خبرنامه‌های شما فقط به افرادی ارسال شود که می‌خواهند آن‌ها را در صندوق ورودی خود ببینند.

  • برنامه‌ریزی برای پست شبکه‌های اجتماعی:

    اگر می‌خواهید حضور سازمان خود را در یک شبکه اجتماعی افزایش دهید، باید به طور مکرر پست بگذارید. ابزارهای زمان‌بندی شبکه‌های اجتماعی، محتوای شما را به کانال‌های رسانه‌های اجتماعی منتقل می‌کنند؛ بنابراین می‌توانید زمان بیشتری را صرف تمرکز بر استراتژی محتوا کنید.

  • روند پرورش لید:

    تولید سرنخ‌ها و تبدیل آن‌ها به مشتریان می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد. شما می‌توانید این فرآیند را با ارسال ایمیل‌ها و محتوایی که با معیارهای خاصی مطابقت داشته باشند، خودکار کنید.

  • ردیابی و گزارش کمپین:

    کمپین‌های بازاریابی می‌تواند شامل تعداد زیادی افراد مختلف، ایمیل‌ها، محتوا، صفحات وب، تماس‌های تلفنی و موارد دیگر باشد. اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به شما کمک کند هر چیزی را که روی آن کار می‌کنید را بر اساس کمپین در حال اجرا مرتب کنید و سپس عملکرد آن کمپین را بر اساس پیشرفت همه این موارد در طول زمان، پیگیری کنید.

استراتژی بازاریابی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی  یک برنامه دقیق و توأم با جزئیات فراوان در رابطه با چگونگی بهره‌برداری از کانال‌های مختلف در راستای تحقق اهداف کسب‌وکار است. در هنگام طراحی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال باید به کانال‌های موردنظر، منابع لازم (نیروی انسانی، زمان و پول) برای هر کانال و نتایج موردنظر توجه داشته باشید.

یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از مدیران یا صاحبان کسب‌وکارهای مختلف مرتکب می‌شوند این است که بدون هیچ برنامه خاصی سعی می‌کنند تا همه چیز را در آن واحد انجام بدهند و عموماً روی کانال‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که با کسب‌وکار آن‌ها سنخیتی ندارد لذا درنهایت به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند.

آیا دیجیتال مارکتینگ مناسب همه شرکت ها و کسب‌وکارها است؟

 می‌تواند برای هر کسب‌وکاری و در هر زمینه‌ای مثمر ثمر باشد. در عین حال، اگر به دنبال استفاده از این نوع از بازاریابی هستید، لازم است که پرسونای مشتری (Persona) را تعریف کنید تا نیازهای مخاطب هدف مشخص شود و سپس متناسب با آن پرسونا محتوای سودمند تولید کنید. با این حال، منظور ما این نیست که همه کسب‌وکارها باید از سبک و سیاق یکسانی در بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنند. به عنوان نمونه، معمولاً انجام بازاریابی دیجیتال برای کسب‌وکارهای B2B و B2C اقدامات متفاوتی را می‌طلبد.

سخن پایانی

بازاریابی دیجیتال مفهوم گسترده‌ای است که تمامی اقدامات مرتبط با بازاریابی از طریق اینترنت و فناوری‌های الکترونیکی را در برمی‌گیرد. باید توجه داشته باشید که هر اقدام و روشی برای همه کسب‌وکارها مؤثر واقع نخواهد شد و بدون برنامه نمی‌توان ره به‌جایی برد، لذا باید با انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم یک استراتژی دقیق و جامع را تنظیم کنید که جزئیات بهره‌برداری از هر یک از روش‌ها و کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال را مشخص می‌کند. درنهایت، بازاریابی دیجیتال مستلزم دقت نظر و پیگیری و نظارت مستمر است و تنها از این طریق است که در مدت نسبتاً کوتاهی می‌توانید به سرمنزل مقصود دست پیدا کنید.

 

 

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *