تولید محتوا با رویکرد کپی نکردن

روش های تولید محتوا با رویکرد “کپی نکردن”

کپی ها و محتوای تکراری

“همه‌ چیز یه کپیه، از یه کپی، از یه کپی…” دیالوگی از فیلم باشگاه مبارزه. این جمله ای بود در اختتام قرن بیستم. و در قرن بعد از آن،  با حجوم محتوا تکراری، زمان آن رسید که بفهمیم واقعا در محاصره کپی ها بودن یعنی چه!

تولید محتوا

قرن بیست و یکم قرن اطلاعات است. یا لااقل اینطور میگویند. امروز منابعی عظیم از اطلاعات وجود دارد، در دسترس تمام مردم، درباره هر کلمه ای که به ذهنتان برسد. جستجو کردن برای اطلاعات سالهاست که دیگر زحمتی جز تایپ کردن و لمس لغت “جستجو” نمیبرد.

اما همه اینها فقط نگاهی از بالاست به  پیشرفت هایمان، و جهانی که ساخیتم.

ما بعنوان مخاطبان هر روزه ی این غول عظیم دیتا، در هر روز از زندگی خود واقعا و بطور عمده مخاطب چه چیزی هستیم؟ چه چیزی جز تکرار ها؟

در ادامه میخواهم بپردازم به تولید محتوا ، بدون کپی مستقیم یا غیرمستقیم.

چگونه در قرن اطلاعات کپی نکنیم!

مخاطب دیتای تکراری بودن هر روز که میگذرد همینطور که بیشتر عادتمان میشود بیشتر حوصله مان را سر میبرد و این فقط بدلیل دقیقا کپی بودن محتواها نیست. ما باید از ظرفی به ظرف دیگر ریختن محتوا دست بکشیم. البته گاهی  باید از محتوای موجود هم استفاده کنیم. اما لطفا فقط به میزان لازم!

مخاطب شما نیاز به  محتوای تازه دارد. محتوایی که به معنای واقعی کلمه، “تولید” شده است.  موضوعاتی نو و طرز بیانی نو که به ذهن خودتان میرسد. وقتی سعی میکنید بخوابید، وقتی دوش میگیرید، یا وقتی تا محل کارتان رانندگی میکنید. وقتی که ذهنتان بکر است.

البته، ما همیشه تحت تاثیریم، ما دائما تخت تاثیر محتوایی هستیم که زمانی مخاطبش بودیم. اما منظورم وقتی است که مفهومی یا مطلبی که تحت تاثیرش بودید برایتان شخصی سازی شد. و با کاراکتر شما، رویا و بیداری شما و تجربه های واقعی یا ذهنی شما در هم آمیخت.

قبل از مطرح کردن روش های تولید محتوا با رویکرد “کپی نکردن” نگاهی بیندازید به مقاله ما در مورد خود تولید محتوا

بارش اطلاعات

روش های تولید محتوا با رویکرد “کپی نکردن”

  • ایده بگیرید، و اجازه بدهید ایده در ذهنتان ته نشین شود.
  • از محتوای دور از ذهن ایده بگیرید، از محتوای قدیمی تر. محتواهای متنی، صوتی، و تصویری ای که  کم مانده فراموش شوند.
  • دست به قلم شوید. فرم و محتوای مطلب شما میتواند با دست به قلم شدن شکل بگیرد!
  • از زندگی روزانه خودتان و کسانی که میشناسید الهام بگیرید. متن های تجربه شده متن های خوبی میشوند.
  • تصاویر را خودتان بسازید. این عالیست که گرافیک بدانید یا برای محتوای خودتان عکاسی کنید.
  • مخاطب قصه ها باشید. از کهن ترین تا جدید ترین قصه ها، همه تخیل شما را گسترده میکنند. از قصه ها برای تولید محتوای مورد نیاز خود الهام بگیرید.
  • محتوای واقعی را خوب ببینید و بشنوید. مخاطب تصاویر زندگی مردم و حرفهایشان باشید. ما نیاز به ورودی بکر داریم.

انواع تولید محتوا

محتوا بطور کلی میتواند محتوای متنی، تصویر، صوتی و یا ویدیو باشد. در ادامه به بررسی روش تولید هر یک از این انواع میپردازیم:

تولید محتوای متنی:

اول بخوانید! برای نوشتن اول بخوانید، بخوانید و بخوانید. و تخیل کنید، اجازه بدهید دیتا ها در ذهنتان بنشینند. سپس اطلاعاتی که کسب کرده اید را در قالب متن خود جای بدهید. از دریچه نگاه خودتان به موضوع بنگرید و از جمله ای کلی شروع کنید. رفته رفته بحثتان را گسترش بدهید، کمی که بگذرد، متنتان شکل میگیرد. سپس به ویرایش بپردازید تا به متنی پاک و یکدست برسید. از قید ها و صفات سخت کمتر استفاده کنید. جملاتتان طویل نباشد. و فراموش نکنید که اول بنویسید، سپس ویرایش کنید.

تولید محتوای متنی

تولید محتوای تصویری:

مقالاتی که تصاویر جذاب دارند 94 درصد بیشتر از مقالات بدون تصویر یا با تصاویر کم کیفیت بازدید میشوند.  سعیتان بر چشم نواز بودن و حوصله سر بر نبودن محتوا باشد. اگر تصویرتان را خودتان میسازید از ترکیب رنگ مناسب از نظر تعداد و طیف رنگ استفاده کنید. و همچنین تصویرتان از لحاظ بصری به بحث مرتبط باشد. استفاده از اینفوگرافیک و تصاویر متنی نیز به شرط شلوغ نبودن انتخاب بسیار خوبی ست. تولید محتوای تصویری امروزه از جایگاه ویژه ای روش های تولید محتوا برخوردار است.

تولید محتوای صوتی:

اگر از گفتار خودتان برای تولید محتوای صوتی استفاد میکنید فراموش نکنید که شما شانس ضبط صد باره ی صدای خودتان را هم دارید. پس خونسرد باشید. کلمات را شمرده شمرده بیان کنید. و حواستان باشد که تند حرف زدن نشانه تسلط نیست. اول طول زمان مطلوب محتوای صوتی خود را تعیین کنید و سپس به طور تقریبی از آن پیروی کنید. بهتر است که مدت فایل صوتی اولیه شما کمی طولانی تر از مقدار مطلوبتان باشد چون احتمالا پس ازیک بار شنیدنش به حذف و ویرایش بعضی از بخشهای فایل صوت خود فکر خواهید کرد. و همچینین فراموش نکنید که شما  برای تولید محتوای صوتی با کیفیت نیاز به تجهیزات صوتی با کیفیت دارید.

محتوای صوتی

تولید محتوای ویدیویی:

ویدیو در میان انواع محتوا بیشتر از همه موجب جلب اعتماد مخاطب شما میشود. بررسی ها نشان میدهند که 70 درصد از مشتریان فروشگاه های اینترنتی پس از دیدن ویدیوی مرتبط به محصول بیشتر از پیش به خرید آن محصول تشویق میشوند. برای ضبط تصویر از دوربین باکیفت استفاده کنید، ویدیویی که میسازید طولانی نباشد و دارای تنوع تصویری باشند. بهتر است که مخاطبان شما در میان شنیدن صحبت هایتان تصاویر مرتبط با موضوع شما را هم ببیند.

ختم کلام

و در آخر بله، محتوا ارزشمند است. اما زمانی که برای مخاطبتان جذاب باشد.

سعی کنید کمتر به مسائل ترند شده دست ببرید. بیشتر از ذهنتان بنویسید. بگذارید مخاطبتان شما را بعنوان منبعی که محتوای متفاوت تولید میکند بشناسد. و همچنین نترسید. برای اینکه از خودتان چیزی بگویید باید بی پروا باشید. متن شما اگر متعلق به شما باشد مسلما  نو و یونیک است. و اگر خوب نوشته شود مسلما به دل مینشیند.

راستی، این اواخر احساس نمیکنید که دیگر حوصله شنیدن نقل قول ها را ندارید؟

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *