بازار هدف / تارگت مارکت/ مراحل شناسایی تارگت مارکت/target market

بازار هدف چیست

بازار هدف target market گروهی از افراد با برخی ویژگی مشترک است که یک شرکت آن ها را به عنوان مشتریان بالقوه محصولات خود شناسایی کرده است. بازارایابی هدف هم نوعی از مارکتینگ است که در آن علایق و نیاز های مشتریان بالقوه شناسایی می شود. این بخش، مهمترین قسمت از شروع بیزنس است و تعیین می کند که چه میزان از بودجه را در کجا و برای چه افرادی هزینه کنیم. نیاز، خواسته و تقاضاها اجزای بسیار مهمی هستند که به بازاریابان کمک میکند که در مورد محصولاتی که مورد تقاضا هستند تصمیمی گیری کنند.در ادامه به مراحل شناسایی تارگت مارکت می پردازیم.

مراحل شناسایی تارگت مارکت

همان طور که گفتیم برای اینکه بتوانیم بیزنس خودمان را رونق دهیم و در بازار دوام بیاوریم  باید بازار هدف target market خود را بشناسیم.

target market/ بازار هدفشناسایی نیاز مشتری

توجه کنید که برای شروع بیزنس و شناسایی بازار هدف، همیشه نیاز های مشتریان را مورد هدف قرار دهید نه نیاز های خودتان را! توجه کردن به نیاز، با توجه کردن به خواسته متفاوت است زیرا خواسته با گذشت زمان تغییر می کند اما نیاز افراد ثابت می ماند. به عنوان مثال نیاز به خوب دیدن یک نیاز و عینک یک خواسته است که می تواند با لنز پاسخ داده شود. یا مثلا حمام رفتن یک نیاز است و صابون یک خواسته که شامپوی بدن می تواند جایگزین آن شود. بعد از شناسایی نیاز مشتری، باید ببینیم به کدام یک از آن ها می توانیم پاسخ دهیم.

دسته بندی مشتریان 

در این مرحله از شناسایی بازار هدف مشتریان یا در واقع نیاز آن ها را به چند دسته تقسیم بندی میکنیم. نقش بخش بندی در شناسایی تارگت مارکت بسیار مهم است.

بررسی کنید مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند و چرا شما را به دیگران ترجیح می دهند، اینگونه شانس پیدا کردن افراد دیگری که با آن ها علاقه مشترکی دارند هم به وجود می آید تا از خدمات و محصولات شما بهره مند شوند. عواملی مانند سن، جنسیت، سطح درآمد، سطح تحصیلات، پیشینه قومی یا شغل همگی عوامل مهمی هستند که به شما کمک می کنند که بازار هدف  کلیدی خود را بشناسید. نیچ مارکت بخش کوچک و ویژه ای از بازار است که محصول یا خدماتمان را متمرکز به برآوردن نیازهای مشتریان آن بخش می کنیم.

بررسی رقبا

این مرحله یکی از ساده ترین مراحل تارگت مارکت است، اینکه رقبا چه کسانی را هدف قرار می دهند و مشتریان فعلی آن ها چه کسانی هستند.

روانشناسی بازار هدف

در روانشناسی تارگت مارکت افراد براساس ویژگی های شخصی تری مانند نگرش ها، ارزش ها، سرگرمی و رفتار دسته بندی می شوند و تاثیر زیادی بر شناسایی بازار هدف می گذارند.

ارزیابی 

بعد از شناسایی بازار هدف چند سوال از خودتان بپرسید:

  • چرا مشتری باید من را به رقبا ترجیح دهد؟
  • آیا مشتری حاضر است برای محصول و خدمت من مبلغ مشخصی رابپردازد؟
  • آیا مشتری از محصول من سود می برد؟

 

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *