ممنوعیت واردات گوشی ها شیائومی و غیره ی

واردات گوشی های شیائومی،ریلمی و نوکیا ممنوع شد!

از این پس ورود گوشی هایی که از سرویس  Amber Alert و سرشماره های اضطراری پلیس. و اورژانس پشتیبانی نمی کنند به کشور ممنوع شده است.

ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی، علت آن چیست؟

یکی از این موارد مشکل درعدم برقراری تماس اضطراری است

اخیرا سازمان تنظیم مقررات کشور اعلام کرده، ورود گوشی های هوشمندی که از سرویس Amber Alert. (سامانه ای که برای هشداردر زمان ربوده شدن کودکان مورد استفاده قرار میگیرد) واز سرشماره های اضطراری پلیس و اورژانس پشتیبانی نمی کنند به کشور ممنوع شده است. رگولاتوری این فهرست را منتشر کرده. و به دلیل عدم اتصال بعضی از این مدل ها به شماره های اضطراری کشور، واردات این گوشی ها را به کشور ممنوع  کرده است.لازم به ذکر است، برخی از این برند ها از گوشی های خوش قیمت و پر فروش بازار محسوب میشوند.

و با ممنوعیت انها عرضه،‌ تقاضا و تأمین کالای مورد نظر کاربران با مشکلاتی مواجه خواهد شد.همچنین باید اضافه کرد که شیائومی در سال گذشته و با استقبال ایرانی ها حدود 30 درصد از سهم بازار گوشی های ایران را به خود اختصاص داده است.

همچنین  در اعلامیه‌ای که توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی منتشر شده امده است و به شرح زیر است امده:

گوشی‌های موبایل وارد شده به کشور به شرح زیر، که سر شماره های اضطراری 110،115 و 125 را به درستی مسیر یابی نکرده و ان شماره ها را به سر شماره 112 هدایت می کنند که باعث عدم دسترسی خریداران گوشی های مربوطه به سامانه های مرتبط ا سرشماره‌های فوق و بالطبع تضییع حقوق آن‌ها خواهد شد.

و باید گفت شماره 112 شماره ستاد مدیریت بحران کشور است، در صورتی که در بسیاری از کشور های دیگر به عنوان یکی از شماره‌های اضطراری شناخته می‌شود.

جدول گوشی های ممنوعه

برند گوشی مدل
شیائومی PocoX3

PocoX3 NFC

Note 10

Note 9 Pro

Redmi 7A

Redmi 9 AT

Redmi 9 C

Mi 11i

ریلمی 6 Pro

7 Pro

8 Pro

Realme 7

Realme 7i

Realme c21

نوکیا Nokia 3.4

Nokia 5.4

Nokia C20

دوجی S88 Pro

S96 Pro

کت S62 Pro
اوپو A15

A93

آلکاتل 8094X

همچنین  نداشتن نمایندگی رسمی در کشور از دلایل ممنوعیت گوشی ها است

همانطور که گفتیم نداشتن نمایندگی رسمی از سوی این شرکت ها در کشور باعث شده، که خدمات مناسبی برای مصرف کنندگان ایرانی ارائه نشود که می توان نتیجه گرفت ممنوعیت ورودشان را می توان نداشتن نمایندگی رسمی از سوی این شرکت ها در ایران دانست که به دلایلی مختلفی تا به الان ممکن نشده است.


همچنین طبق آمار انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی ایران، طی بازه زمانی تیرماه 99 تا خرداد 1400، تعداد 8 میلیون و 47 هزار دستگاه موبایل با برند سامسونگ در مقابل چهار میلیون و 591 هزار دستگاه گوشی شیائومی وارد کشور شده است که این آمار، سهم 46 درصدی سامسونگ در برابر سهم 26 درصدی شیائومی را نشان می‌دهد. این یعنی ممنوعیت واردات گوشی های هوشمند  شیائومی، تعادل بازار را نیز به هم می‌زند و عدم تامین این میزان تقاضا در بازار باعث به‌هم خوردن نظم عرضه و تقاضا می‌شود.

همچنین حق انتخاب مصرف کننده ضایع خواهد شد

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان که هم اکنون حدود 15 میلیون دستگاه به کشور وارد می شوند،گفت در صورت نیمی از مصرف کنونی و ورود 8 میلیون دستگاه به کشور،

بازار دچار تنش خواهد شد.و با ممنوعیت این گوشی ها مصرف کننده مجبور میشود به استفاده از برند های خاص روی بیاورد و حق انتخاب از وی گرفته می شود.

 

وی در ادامه با اشاره به  ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی و سایر برندها باعث می‌شود که این حق از عمده مردم گرفته شود. ممنوعیت واردات کالاها بدون نگاه به آینده باعث می‌شود که قیمت‌ افزایش پیدا کند و کالا در بازار با کمبود مواجه شود و در نتیجه آسیب شدیدی به مصرف کننده وارد می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد که می توان این مشکل را با مشارکت بخش خصوصی،‌ سازمان تنظیم مقررات و همتا برطرف کرد.

همچنین طبق نامه‌ی درز کرده انجمن واردکنندگان موبایل هم، به نظر می‌رسد واردات برخی مدل‌های پرطرفدار برند شیائومی متوقف شده و باید دید آیا این نامه خواهد توانست تغییری در روند ثبت سفارش‌های جدید ایجاد کند.


مارا در اینستاگرام دنبال کنید

 

Add a Comment

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *